Fætter BR har smidt bombe i legetøjsbranchen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Top-Toy lukker sin grossistforretning med agenturer som Mattel og Hasbro. Legetøjsbutikkerne er bange for, at legetøjsmarkedet bliver monopoliseret.

Der er overraskelse og nervøsitet i legetøjsbranchen, efter at Top-Toy, der står bag Fætter BR og Toys’r’us, har meldt ud, at man lukker sin nordiske grossistforretning Norstar.

Norstar har agenturet til nogle af de største mærker og licenser inden for legetøj og derfor kan lukningen få Top-Toy – der for nuværende har omkring halvdelen af legetøjsmarkedet – til at få monopol, mener en Norstar-kunde.

Benjamin Preisler Herbst, der driver legetøjsbutikken Superhelten i København samt på nettet siger til Børsen:

”Det kan få kæmpestore konsekvenser. Vi ved ikke ret meget, men hvis Top-Toy sætter sig på agenturer som Hasbro og Mattel, så bliver det et monopol. Der er noget helt galt, hvis du kun kan købe Barbie-dukker i Fætter BR og Toys’r’us”

Også andre legetøjsbutikker er bange for at lande i et vakuum, fordi de ikke ved om de fremover kan købe Hot Wheels-racerbaner, Fisher Price- babylegetøj og Schleich-dyrefigurer som Top-Toy har agenturet på.

Christian Vejby driver fire nordjyske butikker i Legekæden og han siger til avisen:

”Jeg køber 30 procent af mine varer hos Norstar. Jeg er nervøs for alle de licenser, som de sidder på. De bliver jo bare flyttet over til Top-Toy.”

Top-Toy har meldt ud, at Norstar, der omsætter for 650 mio. kr. og har 100 ansatte, lukker efter julehandlen i år. Men det giver problemer allerede nu for Christian Vejby:

”Vi sidder og laver julekataloger nu. Jeg vil jo ikke markedsføre et Schleich-produkt i mit julekatalog, hvis jeg ikke kan købe det efter 1. januar.”

Top-Toy siger til Børsen, at de enkelte Norstar-kunder selv må tage kontakt til producenterne for at finde ud af, hvordan de fremover kan købe varerne.

Det har allerede nu betydet ifølge avisen, at flere grossister er i fuld gang med at finde ud af, hvordan de kan sikre sig et eller flere af agenturerne.

Jan Pedersen, der er salgs- og indkøbsdirektør hos legetøjsgrossisten GA Import siger til avisen:

”Det er kommet som en bombe i branchen, men vi er ligesom alle andre i gang med at kontakte de mange agenturgivere. Alle vil prøve at få en bid af kagen. Mattel og Hasbro er de to store, men der er også rigtig mange andre.”

Børsen, p. 6-7