Den ene part vil gerne vækste, den anden part vil gerne gå bredere ud. Så på dén led virker det oplagt, at Par No. 1 og A-pressen finder sammen.
Par No. 1, med hovedafdeling i Viborg, køber det københavnske bureau Uberkant af A-pressen, som i den forbindelse overtager 30 pct. af Par No. 1-gruppen. Dermed bliver fagbevægelsen storaktionær i et af landets større bureauer.
Hos A-Pressen ser adm. direktør Bjarne Salomonsen, der nu indtræder i bestyrelsen for Par No. 1, transaktionen som et naturligt skridt i A-Pressens strategi om “at investere bredt inden for medieområdet”.
Og bredt bliver det, for A-Pressen, der ejes af LO, har i forvejen investeret i medier som metroXpress, Avisen.dk, Newspaq og MediaWatch, hvor Bjarne Salomonsen også er bestyrelsesmedlem.
Med salget af ét bureau får A-pressen – via sin aktieandel – adgang til flere, idet Par No. 1 i forvejen ejer aktiemajoriteten i Reklamebureauet Os.
Uberkant bidrager med 20 medarbejdere, og med de 100 i Par No. 1 er det relativt let at konstatere, at bureau-købet medfører en stigning i medarbejderstaben på 20 pct. For det er ikke umiddelbart planen, at der skal skæres i forbindelse med sammenlægningen.
“Vi er særdeles vækstorienteret og ønskede at komme stærkere ind i København, og Uberkant passede strålende ind i den sammenhæng. Bureauet er stærke på design, filmproduktion, udvikling af websites, mediabureau samt client publishing, og tilførelsen af de kompetencer understreger vores position som et hus, der kan bistå kunderne med alle dele af deres kommunikation,” siger adm. direktør Jørgen Hansen, Par No. 1.
Skal I så til at gafle jer ind på opgaver inden for fagbevægelsen?
“Det har ikke været vores tilgang til købet af Uberkant. Den type opgaver skal selvfølgelig være hjertlig velkommen, men det er ikke en del af vores set-up, at vi skal leve af fagbevægelsen. Vi arbejder for Dansk Metal og har også arbejdet for andre forbund, men det har rigtig mange bureauer, for der er mange forbund,” siger Jørgen Hansen.
Uberkant har en afdeling i Aalborg, det samme har Par No 1, og i København har man nu således både Reklamebureauet Os og Uberkant.
Læner man sig op af sammenlægninger?
“Nej, ikke en sammenlægning af Os og Uberkant, der fortsætter som selvstændige enheder. Men andre bureauer kan komme ind i billedet senere,” siger Jørgen Hansen.