Fakta deler nu slogan med fitness-kæde

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Fakta har netop lanceret afløseren for ”Det ta’r kun 5 minutter” i form af ”Sund fornuft”. Samme slogan har Danmarks største fitnesskæde brugt siden 2005.

Da Fakta i forgårs på Bureaubiz præsenterede sit nye slogan “Sund fornuft”, sagde dagligvarekædens adm. direktør Michael Christiansen:

“Det stærke ved det nye slogan er, at det både kan anvendes internt og eksternt”.

Det kan også anvendes af andre, kan man flabet tilføje. Det har Fitness World demonstreret i godt en håndfuld år.

“Vi har brugt “Sund fornuft” som vores slogan siden 2005, bl.a. i vores kampagner og på vores hjemmeside. Det er godt slogan, og det står for dét, vi gør,” siger Per Lyngbak Nielsen, adm. direktør i Fitness World, der med over 60 centre og mere end 200.000 medlemmer er Danmarks største fitness-kæde.

Michael Christiansen er godt klar over, at Fakta og Fitness World deler slogan – eller rettere: det er han blevet.

“For 2-3 dage siden, da vi havde arbejdet i månedsvis med kampagnen og netop var gået i luften med den, bemærkede jeg, at Fitness World også bruger “Sund fornuft”. Men jeg mener, at to så forskellige verdener sagtens kan leve med samme slogan. Sund fornuft er et begreb, som bruges i en række sammenhæng – og vi har registreret det, så vi kan bruge det massivt i vores kampagner,” siger Michael Christiansen.

Og Fitness World har ikke blot bemærket Faktas slogan, men også registrerings-aktiviteten.

“Vi har naturligvis set deres registreringer af “Sund fornuft”, og den slags kan være godt, hvis man vil sikre sin kampagne. Men så længe Fakta ikke tror, at de har patent til “Sund fornuft” i markedsføring, så ser jeg ikke noget problem i, at de bruger samme slogan som os,” siger Per Lyngbak Nielsen.

Heller ikke Fakta forventer noget problem i slogan-sammenfaldet, som Michael Christiansen ikke ærgrer sig over. På spørgsmålet om han ville have ændret Faktas slogan, hvis han havde været klar over, at Fitness World i forvejen benyttede sig af det, svarer han:

“Nej. Hvis det var et super-indarbejdet slogan på et marked, der lå tættere på os, så ville vi have tænkt os om en ekstra gang, for det er ikke i nogens interesse at lægge sig tæt op ad en konkurrent. Men Fakta og Fitness World er i forskellige brancher og er ikke konkurrenter, så vi kommer ikke i konflikt med hinanden.”