Fakta er tilbage med ny kampagne bygget på gamle dyder

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Og det har åbenbart været populært. De første film kører ikke bare på tv, men har samlet mere end en halv million visninger på de digitale medier

“Det tager kun 5 min” er en ikonisk reklamekampagne for Fakta, der kørte i de første mange år af det nye årtusind. Så opstod der åbenbart en metaltræthed – eller der kom bare nye folk til. I hvert fald forlod man Uncle Grey og kørte i et par år en langt mere almindelig reklamestil.

I november vendte man dog tilbage til Uncle Grey – og ny kører der så en kampagne, der giver klare mindelser om den gamle stil og tone.

Skjult kamera fra butikkerne – som f.eks. i den nyeste, hvor en kassemedarbejder folder sin helt egen variant af mobilbetaling ud (se filmen herunder).

I de nye film er der er en lidt højere production value i forhold til de gamle, og det er også lykkedes at få indarbejdet Faktas dir., Niels Karstensen, som en form for talsperson.

“Da vi dystede om Fakta i efteråret talte vi meget om at få noget af den gamle humor tilbage. Jeg synes, det er lykkedes, men jeg synes samtidig, at det er lykkedes at modernisere dem, så de er bragt frem til 2015,” siger strategisk direktør Lars Samuelsen, Uncle Grey.

Da Uncle Grey i november blev præsenteret som Faktas nye bureau, blev der samtidig talt om en ny platform kaldet “Fakta – det er usvært”.

I de nye film hedder pay-off’en “Fakta – Danmarks måske absolut flinkeste discountbutik”.

Det betyder dog ikke, at man har forladt ‘Usvært’.

“Fakta – det er usvært er meget mere end en kommunikationsplatform. Det er også en forretningsudvikling og en intern proces, der handler om at gøre det meget lettere at handle i Fakta. Men den indebærer moderniseringer og ombygninger af mange butikker, og derfor er vi ikke klar til at bruge den endnu. Vi vil ikke love noget, der ikke kan holdes,” siger Lars Samuelsen og tilføjer:

“Men på et senere tidspunkt vil platformen omkring ‘Usvært’ selvfølgelig komme i spil.”

På samme måde har Danmarks måske absolut flinkeste discountbutik også et internt sigte.

“Fakta vil gerne være både flinkere og mere imødekommende, og derfor knytter filmene sig også til en intern proces,” siger Lars Samuelsen.

Den nye kampagne startede ved indgangen til januar, og man har allerede tre film i luften, som ud over tv faktisk har samlet over en halv million visninger på nettet.

Her den nyeste film:

Og her er de to første film i den nye kampagne: