Falcon opkøber Komfo

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Parterne vil ikke oplyse prisen, men Falcon har været i stand til at betale kontant. Med købet vil Komfos produkter kunne komme længere ud på det globale marked, hvor Falcon.io står stærkt, siger Falcon.io’s CEO. Det bliver Falcon.io’s ledelse, der fortsætter og Komfos CEO stopper efter en overgangsperiode.

Det er ikke kun i bureauverden, at der sker en konsolidering. Nu melder social-media-management firmaet Falcon.io ud, at de køber deres største konkurrent på det danske marked, Komfo.

Direktør i Falcon.io, Ulrik Bo Larsen vil ikke oplyse købesummen, men han vil gerne fortælle, at man har betalt kontant uden at rejse yderligere kapital.

”Vi opkøber alle aktier i Komfo kontant og det kan lade sig gøre, fordi vi har haft så meget momentum i 2017, at vi er vækstet med 40%.”

Sælgeren er Sitecore, der købte en tredjedel af aktierne i 2012 som en lokal ventureinvestering, og for halvandet år siden købte de resten af aktierne af Komfo-stifterne, heriblandt CEO Rasmus Møller-Nielsen.

Ulrik Bo Larsen fortæller Bureaubiz om baggrunden for opkøbet:

”Vi mener, at virksomhedernes customer journey og omnichannel skal løses med én platform, fordi det kan løse udfordringerne i virksomhederne, hvor siloerne aldrig er blevet brudt ned. Komfos og Falcon.io’s produkter vil komplementere hinanden og kan løse udfordringerne med alle de forskellige kanaler, der findes og med købet af Komfo, får vi udover deres platform også adgang til deres ansatte.”

Ulrik Bo Larsen siger endvidere, at Komfos produkter vil kunne komme meget længere ud på det globale marked, hvor Falcon.io står stærkt.

”Vi har været konkurrenter lokalt, men vi er tilstede i flere markeder og har et større reach, så Komfos produkter kan komme ind i et større setup og få en større eksekveringsmuskel. Vi mener, at en samlet kundebase bliver the best of all worlds,” siger Ulrik Bo Larsen og fortæller endvidere, at USA er det hurtigstvoksende marked, hvor man henter omkring 30% af omsætningen.

Med opkøbet vil de fleste af Komfos medarbejdere flytte over til Falcon.io. Den fremtidige ledelse vil bestå af Falcon.io’s ledelse og Komfos CEO Rasmus Møller Nielsen vil stoppe efter en overgangsfase.

Fra Ulrik Bo Larsen lyder det:

”Broderparten af Komfos ansatte følger med. Vi er som sagt ikke blot interesseret i Komfos teknologi og kundebase, men også i de dygtige medarbejdere. Men det er klart, at der er nogle stillinger, der kommer til at overlappe.”

Falcon.io’s CEO fortsætter:

”Komfos ledelse vil fortsætte i en overgangsperiode. Rasmus assisterer med transitionen af team og kunder og jeg vil gerne kvittere for det positive samarbejde vi har med ham og den positive tilgang både fra ham og Sitecore.”

Rasmus Møller Nielsen bekræfter, at han stopper efter en overgangsfase og selvom han glæder sig over, at Komfos produkter bliver løftet videre af Falcon.io er det også med blandede følelser, at han stopper:

”Jeg vil selvfølgelig hjælpe med, at alt bliver overleveret og så stopper jeg og vil give lidt opmærksomhed til min 5 måneder gamle datter, inden jeg finder ud af, hvad jeg skal. Men det er nok det mest oplagte, at jeg starter for mig selv igen,” siger Rasmus Nielsen, der i sin tid var medstifter af Komfo.

Han fortsætter:

”Selvom det fylder mest lige nu, at man er trist over, at man ikke skal fortsætte sammen med kollegerne, så er jeg ekstremt stolt over det, der er skabt de seneste 10 år og det bliver en rigtig god løsning, at Falcon og Komfo slår pjalterne sammen i stedet for at bekrige hinanden.”

Falcon.io er partner for Instagram, Twitter, Facebook og LinkedIn. Udover hovedsædet i København har man kontorer i Budapest, Berlin, New York og med købet af Komfo får man også et kontor i Sofia i Bulgarien med 30 medarbejdere.

Falcon.io har 200 ansatte, mens Komfo, der blev etableret i 2008 har ca. 60 ansatte.