Store fald i annonceomsætningen de første måneder af 2013 fører nu til, at Berlingske skal spare 38 mio. kroner og derfor må skille sig af med 80 stillinger.
Ifølge tal fra Kreativitet og Kommunikation (det tidligere DRRB), er faldet i annoncemængden i årets første to måneder faldet med 13 procent i forhold til samme periode sidste år.
Og hos Berlingske ser faldet nogenlunde ligesådan ud, fortæller Lisbeth Knudsen, adm.dir. for Berlingske Media, i en mail til Jyllands-Posten:
”I årets første måneder har vi oplevet et fald i vores annonceindtægter på 12 procent sammenlignet med samme tid sidste år. Hvis denne udvikling fortsætter året ud, risikerer vi et tab hen over året på 100 mio. kr. Samtidig mærker vi tydeligt, at selv om indtægterne på det digitale og mobile område og ikke mindst e-commerce går op, så kan de positive nyheder ikke kompensere det tabte på print, så længe konjunkturerne i detailhandlen og andre steder ikke bliver bedre”.
Spareplanerne kommer til at ramme bredt i hele koncernen og der vil blive gennemført andre besparelser end stillinger samt strukturelle omlægninger (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 5).