Farvekrig mellem Nykredit og Danske Bank

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Begge finansselskaber er blå – men Nykredit forsøger nu mere aktivt at blive synonym med farven.

Blå er en gængs farve blandt finansielle selskaber – men Danske Bank har nok i højere grad fremstået som den store blå bank.

Nu udfordrer Nykredit dog positionen ved i sin nye kampagne at bringe farven meget aktivt i spil. I tv-reklamen spiller Rasmus Botoft hypnotisør, der afleverer budskabet, at når “du ser farven blå, tænker du på Nykredit”.

Der er tale om en helt ny kampagne, og den kommer oven på et efterår, hvor Danske Bank selv bragte sin farve mere aktivt i spil. Det skete i den såkaldte Gul-kampagne, hvor den klassiske blå farve blev udskiftet med gul på et antal filialer for at formidle et budskab om, at Danske Bank faktisk ikke er en af de dyreste men sagtens kan konkurrere på prisen.

Kampagnen delte vandene i reklame- marketing-miljøet – men den er dog blevet nomineret til Creative Circle Award.

Nykredits kommunikationsdirektør, Nels Petersen, siger, at Nykredit hele tiden har været meget synligt blå – så det er der ikke noget nyt i – men han medgiver, at farven nu bliver brugt mere aktivt. Og at det ikke kun vil ske i tv-reklamen.

“Kampagnen er et led i den strategi, der blev lagt for to år siden, der handler om at gøre vores bank større og mere synlig. Det indebærer bl.a., at vi skal have det uhjulpne kendskab op – og det kræver, at vi råber højt. Derfor har vores ønske været at komme ud med en markant reklame, hvor vi bruger både satire og humor,” siger Nels Petersen og fortsætter:

“Men tv er kun en del af en større helhed. Outdoor er allerede i gang, og nu kommer der også print på. En aktiv anvendelse af farven vil også indgå i disse elementer, mens vi i højere grad vil synliggøre vores koncepter og kompetencer gennem andre kanaler som f.eks. online.”

Print-anvendelsen kan man se i dag, hvor den første helside er helt blå og med et eneste ord: “blå”. På den næste helside står der så, at Nykredit er en bank -på blå baggrund selvsagt.

Nels Petersen vil ikke tale om Danske Bank men kun kommentere på Nykredits egen kampagne. Det er dog svært at se Nykredits kampagne som andet end en direkte udfordring til Danske Bank og et forsøg på at tage den blå farve fra banken.

Danske Banks marketingdirektør, Joachim Rubow, nøjes med at ønske Nykredit held og lykke med sin nye kampagne.

Rent faktisk anvender Nordea også den blå farve, men koblingen er aldrig blevet stærk.

Danske Bank har netop selv sat gang i en offensiv på RD, hvor den røde farve er markant – uden dog at blive brugt direkte i budskabet, der handler om at fjerne tvivlen.

Blå er ikke bare populær blandt finansvirksomheder – den betragtes ofte som den ultimative corporate farve.

Danske Bank skiftede i efteråret bureau, og arbejder for tiden sammen med Saatchi & Saatchi på at udvikle en ny kampagne.

Nykredits bureau er Wibroe, Duckert & Partners.