I slutningen af 2011 stoppede en meget lang karriere i Carlsberg for Keld Strudahl, som igennem årene var blevet mest kendt som bryggeriets ankermand på de store sponsorinvesteringer.
Afgangen skyldtes uenighed om strategi og organisatoriske ændringer.
Men når en dør lukker, så åbner der sig ofte en ny, og for Keld Strudahl indebærer det, at han nu både bliver selvstændig og flytter til Schweiz med hele familien.
“Min kone har fået et virkelig spændende job hos Ferring Pharmaceuticals i Schweiz, hvor hun skal være globalt ansvarlig for deres fertilitets produkter og da jeg samtidig sigter internationalt med min egen virksomhed, så hang det godt sammen at realisere en drøm om at prøve at arbejde i udlandet,” siger Keld Strudahl.
At han samtidig kender Schweiz godt fra sine sponsorrelationer i Carlsberg gør selvfølgelig ikke beslutningen sværere – det er flere schweiziske firmaer, der håndterer de meget store internationale sponsorkontrakter, som Carlsberg som den eneste danske virksomhed har blandet sig i.
Keld Strudahl er således en af de danskere, der kommercielt har været involveret i flest internationale events og store sports begivenheder Men det er ikke sponsorverdenen, han sigter på og han har da også været involveret i mange andre Carlsberg-kampagner – som f.eks. Private Jet, Private Yacht, Tuborg Music Eastern Europe, Part Of the Game samt diverse promotion kampagner.
“Det er rigtigt, at jeg har haft meget med sponsoraterne at gøre, men det overordnede virke i Carlsberg har for mig hele tiden været brand-activation, – altså en 360 gr approach og jeg har været involveret i meget andet end de store sponsorater. Det er dette område, jeg agter at fokusere på,” siger Keld Strudahl og fortsætter:
“Det er kombinationen – sponsering og aktivering af brands og virksomheder der er interessant. Med al respekt for mange af de eksperter der udtaler sig, så er det de færreste der har prøvet at eksekvere deres teorier i praksis og som både har været med på det allerhøjeste topplan og samtidigt været helt inde i maskinrummet. Det er der jeg tror, at jeg kan gøre en forskel”.
Keld Strudahl lægger dog samtidig vægt på at bevare en tilknytning til Danmark, og derfor er han glad for, at en af hans første kunder bliver FCK, hvor han skal være strategisk rådgiver.
“Jeg har også nogle bestyrelsesposter i Danmark. Selvfølgelig skal jeg ikke bo i Schweiz og arbejde i Danmark – mit sigte er som nævnt internationalt – og her er Schweiz på grund af mit stærke netværk netop i Schweiz den perfekte base,” siger Keld Strudahl og fortsætter:
“Men jeg vil meget gerne have en varieret kundebase og en tilknytning til Danmark, og her er FCK for mig en virkelig sjov og spændende virksomhed at arbejde med.”