Farvel til Hjaltelin Stahl – også i toppen af imageanalysen

Peter Engholm,
journalist

Når Hjaltelin Stahl skifter navn til Accenture Song Nordic, så vil det koste bureauet 1-3 pladser i den store annoncør-analyse; MyImage. Men det er der råd for.

I otte år har Top3 i den store, årlige Imageanalyse fra MyResearch bestået af de samme bureauer; &Co., Hjaltelin Stahl og Kunde & Co.

Det ændrer sig med sikkerhed til næste år, når annoncørerne igen skal bedømme bureauerne. På det tidspunkt vil Hjaltelin Stahl nemlig være væk og erstattet af bureauets nye navn, Accenture Song Nordic.

Men Accenture Song Nordic risikerer at havne uden for Top3, for når bureauer skifter navn, så koster det på image-kontoen.

”Vi har lavet imageanalysen siden 2008 og kan se, at bureauer, der ændrer deres navn, mister point på det samlede Brand Power-index – typisk kendskab og præference,” siger Mogens Østergaard, der er adm. direktør i MyResearch.

Mogens Østergaard. Foto: Dan Poulsen/Karnov/K-News

Kan ryge ud af Top5 
Oven på et navneskift giver MyResearch i den efterfølgende analyse lidt hjælp. Således vil annoncørerne næste gang blive præsenteret for bureauet på denne måde: Accenture Song Nordic (tidl. Hjaltelin Stahl).

”Accenture Song Nordic står ikke desto mindre til at miste point, og navneskiftet kommer til at koste bureauet mindst én plads i det samlede regnskab. De bliver helt sikkert overhalet af Kunde & Co. Og hvis ikke de yder en kæmpe indsats med at kommunikere navneskiftet, så kan de blive overhalet på listen af Nørgård Mikkelsen og Advice, der i den seneste analyse var hhv. nr. 4 og 5.”

Mogens Østergaard sammenligner Hjaltelin Stahl med Magnetix, der i 2016 skiftede navn til Magnetix Linked by Isobar, til Isobar i 2019 og til Merkle i 2021.

”De to bureauer kan sammenlignes på deres størrelse og topplacering i analysen. Merkle mistede 25-30 pct. af deres index-point oven på deres seneste navneskift. Jeg vil skyde på, at Accenture Song Nordic mister 15-20 pct.,” siger Mogens Østergaard og tilføjer:

”Når Merkle mistede så relativt meget, skyldes det bl.a. de hyppige skift. Når Accenture Song Nordic ikke står til at miste helt så meget, skyldes det bl.a., at Accenture-navnet i forvejen er ret kendt.”

Merkle er stadig nr. 1 efter flere navneskift
Magnetix var annoncørernes nr. 1 blandt digitalbureauer og formåede at fastholde førstepladsen ved skiftet til Isobar – og sågar også ved skiftet til Merkle.

Hvad er hemmeligheden bag førstepladsen, selv efter 2-3 navneskift på 5 år:

”Vi har hele vejen igennem været bevidst om vores dyder og holdt fast i dem – altså samme fokus på kundens forretning og på løsninger på højt niveau,” siger Michael Chalmer, der er CMO, Northern Europe, hos Merkle, og tilføjer:

”Her ville en reklameindsats ikke gøre en forskel.”

I har ikke desto mindre haft en større reklameindsats og gik bl.a. på tv med jeres nye navn ..

”Ja, for selv om vi er et stort bureau, så er det ikke alle, der kender os – eller nødvendigvis er opmærksomme på, at vi skifter navn. Så har vi fortalt om vores nye navn og om de dyder, der hele tiden har været der. Vi kommunikerer kernen i Merkle – også for at undgå, at det nye navn blot bliver en skal, der ikke harmonerer med kernen,” siger Michael Chalmer.