Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Ledelsen i det nye Publicis Creative: René Westendahl, managing director. Nicoline la Cour, kontaktdirektør og de to kreative direktører Sebastian Jensen og Rune Aschlund Nielsen.

Et nyt navn skal sikre en tydeligere brandstruktur hos Publicis. Det betyder et farvel til Saatchi i Danmark. Samtidig lancerer man en ny strategi. "Vi har kort sagt skulle genfinde relevansen i markedet," lyder det fra managing director René Westendahl.

Der skal nye dørskilte på kontorerne hos Saatchi & Saatchi. Det hæderkronede bureaubrand tager nemlig et nyt navn, der ligger tættere op ad Publicis-gruppen, som bureauet er en del af. Fremover kommer der til at stå Publicis Creative over døren. 

Navneskiftet kommer ikke ud af det blå, skriver bureauet i en pressemeddelelse. Der er tilsyneladende en mening med galskaben, når man vinker farvel til et så velkendt brand som Saatchi i Danmark. 

Siden sommeren 2020 har Publicis i Danmark siddet under samme tag på Landemærket i København. Her har Saatchi haft selskab af mediespecialisterne i Publicis Media, farmaspecialisterne hos Publicis Health og et tværgående Strategy & Insights Team. De kræfter har i forvejen arbejdet sammen, men tilknytningen har ikke været tydeligt. Og det skal den være. Der er nemlig et uforløst potentiale i et samlet Publicis-brand, mener managing director René Westendahl. 

“Først og fremmest er det vigtigst, at vores brand i Danmark afspejler vores aktuelle styrker og ambitioner. Generelt anbefaler vi vores kunder at kommunikere gennem en så tydelig brandarkitektur som muligt. Vi har derfor i virkeligheden blot taget vores egen medicin. Saatchi lever videre som et stærkt brand på internationalt plan. Det afspejler bare ikke den position, vi står i, i Danmark i dag,” siger han i en pressemeddelelse. 

De seneste to år har Saatchi haft som målsætning at gå fra at være et netværksbureau med få lokale kunder til at være et stærkt lokalt forankret bureau, der står på skuldrene af Publicis-netværket. Det har foreløbigt udmøntet sig i, at bureauet i dag får 70 % af indtægten fra lokale kunder eller lokalt udviklede projekter – det tal hed 20 % for to år siden. 

”For at lykkes med at indfri den målsætning, har vi måtte justere på mange ting. Vi har i løbet af de sidste 1,5 år flyttet adresse, så vi kunne blive fuldt integreret med Publicis Media. Vi har lanceret og udviklet Publicis Health, som på to år har vokset sig lige så store, som det der i dag er Publicis Creative. Vi har fået ny kreativ ledelse, nye kreative teams, ny kontaktdirektør, ny finansdirektør samt gået fra at været et bureau uden en planner – til at vi i dag arbejder tæt sammen med vores strategi- og data-team på 12 personer, under ledelse af vores strategidirektør Morten Boeck,” siger René Westendahl.

I spidsen for det nye, samlede Publicis Creative sidder – foruden René Westendahl – de to kreative direktører Sebastian Jensen og Rune Aschlund Nielsen samt kontaktdirektør Nicoline la Cour, der er ny i ledelsen. Bureauet tæller 23 medarbejdere, hvoraf de fleste er kommet til indenfor det seneste år.

“Selvfølgelig mærker man historiens vingesus”
Samtidig med navneskiftet lancerer bureauet også en ny strategi, der går ud på i højere grad at samtænke medier og kreativitet. 

“Man kan jo godt nogle gange få fornemmelsen af en skyttegrav mellem reklamebureauerne på den ene side og mediebureauerne på den anden. Her arbejder vi sammen på kryds og tværs, og allerede når vi føder idéerne, er vi blevet langt mere bevidste om at opkvalificere dem fra et medieperspektiv. Ved at indtænke de mest effektive platforme og det bedste flow mellem platforme. Det er i høj grad idéerne, men også placeringen, der gør at kommunikationen leveres på en overraskende, relevant eller underholdende måde,” siger Sebastian Jensen.

Han uddyber til Bureaubiz:

“Vi kan bedre servicere kunderne, hvis de forstår vores forretning. Derfor bliver nødt til at gøre det klokkeklart, at vi både kan levere kreativitet og medie-ydelser – og først og fremmest har en forståelse for at samtænke de to.

René Westendahl siger i pressemeddelelsen, at beslutningen om navneskiftet også er blevet taget, fordi Saatchi har skulle “genfinde relevansen i markedet.”

”Vi er på alle måder stolte af det bureau, vi var. Vi er stolte af den arv og det renommé, som Saatchi har haft igennem nogle årtier. Selvfølgelig mærker man historiens vingesus, når man afslutter en æra, men vi er ganske enkelt nogle andre mennesker i dag. Vi har en anden vision. Og vi har nogle kunder, der har nogle andre forventninger til vores kompetencer. Kunder der har købt ind i Publicis og det bureau vi har udviklet os til, ikke det bureau vi var. Derfor er navneskiftet naturligt nu.” 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club