Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Tilgangen for Faxe Kondi og varianten Booster er ikke at få flere fans, men at vedligeholde loyaliteten via relevant indhold. Det sker nu med et platform, hvor musikken - via Spotify - er omdrejningspunktet.

Kvailitet og håndteringen af Facebook-fans er vigtigere end antallet af fans. Det er holdningen hos Mindshare, der bl.a. er bureauet bag de digitale Faxe Kondi-aktiviteter, herunder community-management.

I sidste uge fortalte Carlsberg Sport i en Facebook-reklame om sine 100.000 fans. Faxe Kondi har små 173.000 af slagsen, og på Bureaubiz diskuteredes værdien af fans – holdt op mod eksempelvis engagement-score og markedsandele.

Et nyt tiltag fra Faxe Kondi Booster tager udgangspunkt i Faxe Kondis fanskare på Facebook. Målet er ikke umiddelbart flere fans, men at fastholde den eksisterende skare.

Hos Mindshare siger Casper Christiansen, director at invention:

”Fans kan du groft sagt købe dig til. Og der masser af eksempler på store fanskarer, som bliver forsømt. Væksten i en fanskare bør bestå af folk med oprigtig interesse for brandet, og vores primære fokus ligger i at vedligeholde loyaliteten.”

Tiltaget for Faxe Kondi Booster er Booster Listen, der består i et samarbejde med Spotify.

”Brugerne, der har en fælles reference i at kunne lide Faxe Kondi og Faxe Kondi Booster, får via Facebook mulighed for at stemme på en hvilken som helst sang, der booster deres hverdag. Alle stemmerne tælles sammen, og den crowdsourcede Boosterliste opdateres løbende. Det hører til sjældenhederne, at Spotify i Danmark går ud med playlister uden for deres egen platform. Udover at kunne stemme sin yndlingssang ind på listen, kan man booste andre med et nummer – og på den måde give energi videre,” siger Casper Christiansen.

Han tilføjer:

”Vi er begunstigede af mange brugere, der tilmed er engagerede. Men det er også en kritisk målgruppe, så det gælder om at skabe relevant indhold – og gøre det konstant. Og her viser musikken og platformen – via Spotify-samarbejdet – sig at være relevant.”

Og fansene har tilsyneladende taget tiltaget til sig, for platformen lever ikke via input fra Mindshare eller Faxe Kondi, men via brugerne, der løbende tilføjer flere og flere numre til listen, og derefter booster hinanden ved at dele disse eller Booster-listen med deres venner.

“Brugerne har foreløbig tilføjet 742 sange på Boosterlisten, og derudover stemt på en masse af sangene for at flytte sin favorit op ad listen,” siger Casper Christiansen, der – apropos loyalitet – nævner, at Klumben og Raske Penge i øjeblikket ligger nummer 1 med nummeret ”Faxe Kondi”

Jeg ved ikke, om 742 sange er mange – hvad er succeskriteriet for Booster-listen?

“Vi har ikke et KPI for hvor mange, der stemmer numre ind eller booster hinanden. Vi ser det som et tiltag, der kan højne loyaliteten, og som giver Faxe Kondi-fansene noget at tale om – og dele,” siger Casper Christiansen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club