Fem bud på bureauers fremtid

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hvad skaber et fremtidigt vinder-bureau? AdAge blogger har fem helt uvidenskabelige bud på, hvad der skal til.

Så længe bureauer begrænser dem selv til at beskæftige sig med kommunikations-services, der tiltagende bliver en hyldevare, vil priserne blive presset ned ad.

Nogle få smarte folk vil løfte sig ud af dette dilemma ved at gøre sig til en “gateway” for deres kunders adgang til målgrupperne, ved at skabe den oplevelse, kunder skal have med et brand samt ved at håndtere det flow af marketing information, der understøtter en virksomhed.

Det er således ikke kun i Danmark, man diskuterer bureauernes fremtid. Ovenstående er fra AdAge bloggeren, Phil Johnson, der kommer med fem bud på bureauernes fremtid.

1. Bureauer skal flytte sig fra at levere målgruppeindsigt til at levere adgang til målgrupper. De bedste bureauer skaber eller håndterer communities for deres kunders kunder samt skaber kanaler, der kan bruges til at levere kampagner.

2. Bureauer vil bevæge sig fra at skabe budskaber og brandimage til at skabe indhold på alle niveauer af kundeoplevelsen – lige fra branded entertainment til mobile applikationer. De mest succesrige bureauer vil genopfinde deres forretningsmodel på en måde, så de begynder at dele nogen af de samme kendetegn som medieselskaber og produktionsvirksomheder.

3. I 2010 afløses social media hysteri af social media kynisme. De vindende bureauer vil skabe applikationer, der er anvendelige for deres kunder.

4. I stedet for at skabe integrerede marketing-kampagner vil de fremmeste bureauer integrere alle de vigtigste marketing-platforme. Social media møder CRM møder search møder annonce-servere. Bureauer med teknologien til at arbejde på tværs vil have fordelen.

5. Den hellige gral vil være den samme for bureauerne. Kan de påvirke forretnings-resultater? De bedste bureauer vil adoptere de rette analytiske værktøjer til at tackle fundamentale forretnings problemstillinger.

Kilde: AdAge.