Fem bureauer bag KomPris vindere

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Bates Y&R, Havas, McCann, Primetime og IUM var bureauerne bag de to kampagner, der i aftes blev belønnet med Dansk Kommunikationsforenings årlige priser.

’Tænk dig om før du ikke stemmer’ og ’kør bil, når du kører bil’. To løftede pegefingre måske, men det kunne henholdsvis publikum og juryen godt lide, da de i går uddelte årets kommunikationspriser ved Dansk Kommunikationsforenings årsdag.

Årets publikumspris gik til trafiksikkerhedskampagnen ’Kør bil, når du kører bil’ fra Rådet for Sikker Trafik. Den er udviklet sammen med reklamebureauet Bates og mediabureauet Havas.

Juryens pris gik til ’Tænk dig om før du ikke stemmer’, som er en kampagne fra Kommunernes Landsforening, Økonomi- og Indenrigsministeriet samt Danske Regioner. Her har reklamebureauet McCann Copenhagen, PR-bureauet PrimeTime Kommunikation og mediabureauet IUM været inde over kampagnen.

Tænk dig om før du ikke stemmer hævede valgdeltagelsen ved kommunalvalget

‘Tænk dig om før du ikke stemmer’ havde til formål at få stemmeprocenten op ved kommunalvalget i 2013. Ved det forrige valg var stemmedeltagelsen på 65,8. Den blev ved valget i 2013 hævet med 6,1 procentpoint til 71,9%.

“Kernen i kampagnen var en meget strategisk presseindsats med vigtige samarbejdspartnere som f.eks. Borger.dk, Dansk Supermarked, McDonald’s, rejseplanen.dk, flere danske trafikselskaber, Google samt Dansk Ungdomsfællesråd, “ siger Tine Krag Kirchhoff, chef for integreret markedskommunikation i PrimeTime Kommunikation og fortsætter:

“Sammen lykkedes det at tale i øjenhøjde til målgruppen samtidig med at vi kom ud på flere platforme. Alle bakkede op og synes det var en vigtig sag. Det var med til at skabe det meget flotte resultat og den brede synlighed.”

Den fælles presseindsats resulterede i en annonceværdi på mere end 27 mio. kr.

Trafikkampagnen er udviklet gennem årene

Mens Havas netop et blevet udskiftet med mediabureauet Orchestra, har Bates samarbejdet med Rådet for Sikker Trafik siden starten, hvor man påbegyndte kampagner for uopmærksomhed i trafikken.

”Vi startede for fire år siden med at fokusere på uopmærksomhed i trafikken. Vi har taget fat på både det at sms’e, diskutere med kæresten, at der er skrigende børn og hvis man roder med nogle papirer- for at gøre opmærksom på, hvor meget det betyder for sikkerheden. I år er kampagnen blevet målrettet og tilpasset til virksomheder for her kommer vi tættere på målgruppen. Bl.a. har kampagnen kørt internt i bl.a. DONG Energy, Arriva og Carlsberg,” siger Fabiana Hartkorn Giraldi, seniorkonsulent, Rådet for Sikker Trafik,

Kampagnen har ifølge Rådet for Sikker Trafik nået et kendskab på op til 93 % blandt medarbejderne, og op til 97 % oplever kampagnen som relevant for netop deres virksomhed. 55 % siger, at kampagnen har påvirket deres adfærd under kørslen.

Rådet for Sikker Trafik har endvidere udviklet en app, der skal gøre opmærksom på, hvor meget tid, man kører i blinde, hvis man sms’er under kørslen. App’en er downloadet 92.000 gange.

Se en af filmene her

https://www.youtube.com/watch?v=9JPO-i_f-jE