Af Peter Engholm 25@mail.dk

Sterling var ved at afslutte en bureaukonkurrence, da man måtte drejen nøglen om.

Helt frem til det sidste kiggede Sterling frem og lagde markedsføringsplaner. Ifølge Bureaubiz’ oplysninger planlagde flyselskabet, der gik konkurs i forgårs, en imagekampagne, der skulle relancere Sterling og fortælle, at man nu var mere end blot lavpris.

Og til dét formål afholdt man bureaukonkurrence, som BBDO, Grey København, Halbye Kaag JWT og Hjaltelin, Stahl & Co deltog i.

Alle bureauer nåede at præsentere, og at man var langt fremme i processen, understreges af, at vinderen faktisk stod til at blive fundet i denne uge. Det blev angiveligt udsat, fordi det begyndte at brænde på. Siden brændte det helt sammen. Nu står fire bureauer med præsentationer, der – i modsætning til Sterlings fly – er ude det i blå.

“Det er pokkers ærgerligt. Alle kastede sig ud i denne konkurrence, fordi det var en spændende opgave og en spændende kunde,” siger Peter Ferslew, adm. direktør i Grey København.

Sterling var i krise og kørte med underskud. Disse signaler lagde – efter hvad Bureaubiz erfarer – en dæmper på ressourceforbruget hos en eller flere af de deltagende bureauer. Men ikke Grey:

“Før en bureaukonkurrence må man spørge sig selv: Vil vi være med, eller vil vi ikke? Og hvis man beslutter sig for at deltage, så er vi ikke dem, der sidder med foden på bremsen. Vi giver den gas”, siger Peter Ferslew.

Det femte bureau, der kom til at stå med håret i postkassen, var Mindshare. Tidligere på året afløste man PHD, som havde været Sterlings mediabureau igennem flere år. Også Mindshares adm. direktør Martin Rasmussen udtrykker ærgrelse over den mistede kunde:

“Vi sidder med en æv-følelse, for Sterling var en spændende kunde, som vi arbejdede sammen med i 6-8 måneder – også på nordisk plan. Men skal man endelig miste en kunde, så foretrækker jeg næsten, at det sker på denne måde, snarere end et brud på baggrund af, at kunden er utilfreds med ens arbejde. Vi havde gode relationer til Sterling, og når disse personer får andre job, så glæder vi os til at fortsætte den gode dialog med dem,” siger Martin Rasmussen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club