Klasselotteriets budget for reklamebureau-ydelser er i udbud – igen. For fire år siden havde det statsejede lotteri for første gang reklamebureauer og mediabureauer i offentligt udbud, og sidste år tog man fat på en ny runde med mediabureauerne – og nu er turen kommet til reklamebureauerne.
“Første gang gav det god mening at tage både media- og reklamebureauer på én gang. Men processen er omfattende, så vi har delt det op denne gang. Kontrakten gælder for tre år, med mulighed for at forlænge et år. Den mulighed har vi benyttet os af ved reklamebureauet,” siger Kirsten Østergaard, marketingdirektør i Klasselotteriet.
Mediacom blev sidst i 2009 afløst af Carat som Klasselotteriets mediabureau. Hvad angår reklamebureauerne, er Kirsten Østergaard noget mindre konkret:
“Fem bureauer har prækvalificeret sig til vores udbud, som vi netop har holdt en briefing på. Vi ønsker ikke at oplyse hvilke bureauer, der er tale om, eller hvor mange, der ønskede at blive prækvalificeret,” siger Kirsten Østergaard.
For fire år siden blev Responsive valgt som Klasselotteriets reklamebureau, og tilgangen til markedet har i den mellemliggende periode været DM- og dialogtung. Kirsten Østergaard ønsker ikke at oplyse, om man i forbindelse med udbudet har ønsket at ryste posen strategisk og kreativt. Fortsætter stilen, vil det være nærliggende at antage, at Responsive har gode muligheder for at kvalificeret sig til det aktuelle udbud. Men udbyderen selv holder sig i mere generelle vendinger:
“Det eksisterende bureau er lige så velkommen til at deltage som alle andre. Vores tilgang er, at når der nu engang skal være et udbud, så kan vi lige så godt få det bedste ud af det – også selv om det bliver en balancegang. Vi ønsker at give så mange oplysninger som muligt, for jo mere præcise, vi er med vores oplysninger, desto bedre bliver bureauernes oplæg. Omvendt skal eksempelvis vores ROI-tal ikke løbe frit omkring i byen,” siger Kirsten Østergaard.
De fem prækvalificerede bureauer har frem til den 25. august til at sammenstykke deres tilbud.