Fem kampagner og annoncører skiller sig ud ved Creative Circle Award

Peter Engholm
25@mail.dk

– og på flere forskellige måder: De internationalt belønnede, annoncøren med flere shortlistede bureauer, håndværksmesteren samt slet og ret: Topscoreren.

Med bureauer som indsendere til Creative Circle Award (CCA) er det nærliggende at kigge på netop dem i forbindelse med årets shortliste.

Lige så interessant er det naturligvis også at se på de nominerede kampagner og de annoncører, som er afsendere af dem.

I alt 87 jurymedlemmer vurderede de 808 indsendte arbejder og shortlistede 168 af dem. Og ros til juryen for at lægge janteloven i garderoben og se med friske øjne på arbejder, som allerede har vundet internationale priser.

Det gælder i særdeleshed The Liberation-kampagnen fra Only, som UncleGrey har skabt – og som vandt både guld og sølv ved Cannes Lions sidste sommer, og The Generous Store fra Anthon Berg, som Robert/Boisen & Like-minded står bag, og som fik en løve i bronze ved Cannes Lions.

The Liberation er ved CCA shortlistet 6 gange, 2 i hhv. digital, reklame og håndværk, mens The Generous Store har fået 4 shortlister.

Maersk markerer sig også – ikke for en enkeltstående kampagne, men for 3 forskellige tiltag, fordelt på 3 forskellige bureauer. LBi, Mensch og Halbye Kaag JWT deles om kunden og flerdobler æren, idet de tilsammen får 4 nomineringer for Maersk-arbejder.

Hans Just kan i shortliste-sammenhæng kaldes håndværksmesteren. Halbye Kaag JWT får en håndfuld nomineringer for sit arbejde for denne kunde, og de falder alle i håndværkskategorier (Copywriting, Illustration og Art Direction).

Sprite er imidlertid den store shortliste-sluger, med ikke færre end 10 nomineringer i alt. Imponerende i sig selv, og det er i tilgift flere forskellige juryer, der hylder Halbye Kaag JWT’s arbejde for kunden, idet de høster nomineringer i 7 forskellige kategorier, fordelt på reklame, digital, design og håndværk.

BeoPlay-arbejdet fra Hello Monday høster fire shortlister, hvilket bestemt er en omtale værd – men lige så bemærkelsesværdigt er det, at bureauets i alt 16 shortlister er fordelt på ikke færre end 9 annoncører: B&O, Flügger, MoMA, Google, Diesel, Nespresso, Boks/Reebok, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Set Snail.