Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Regnskabet rummer dog en enkelt skønhedsplet. Det kniber med at få økonomi i det digitale selskab, og derfor lægges det nu om.

En vækst på 5,7 pct. er pæn i et marked, hvor mange reklamebureauer kæmper med i det hele taget at vokse. Men for Brandhouse er det et mere interessant tal, at bureauet nu er vokset støt siden post finans-krise året 09/10.

På de fem år er det blevet til en vækst i bruttoavance på 28,2 pct. og det er gjort i et marked, hvor det er gået op og ned for mange andre bureauer.

Bundlinjen har endda udviklet sig endnu bedre. Den er næsten fordoblet, men særlig i det seneste år er det lykkedes at skabe indtjening ud af aktiviteterne. Af den øgede bruttoavance på 3 mio. kr. er næsten 2 mio. endt på bundlinjen.

Et tal som endda skal ses i sammenhæng med, at Gruppens regnskab har en skønhedsplet. De digitale aktiviteter i Brandhouse Digital har nemlig givet underskud, og det drager adm. dir. Stiig Helgens Binggeli nu konsekvensen af.

“Det har løbende været en diskussion blandt reklamebureauer om, hvorvidt man skulle integrere de digitale aktiviteter i et særskilt selskab eller om det skulle være en almindelig del af bureauet som helhed. Vi valgte den første model – bl.a. ud fra tankesættet, at vi kan bygge en partnermodel op omkring dem. Men vi må konstatere, at det ikke fungerer,” siger Stiig Helgens og fortsætter:

“Det digitale er ikke et særområde – i modsætning til vores produktions-selskab, Outhouse og emballage-designet i Bessermachen – og derfor skal det være en integreret del af bureauets hverdag. Vi skal ikke konkurrere med specialist-bureauer om opbygningen af webshops og andre store digitale projekter – vores fokus er brandet og kunderne, og her skal vi så kunne tænke digitalt på lige fod med en række andre kompetencer.”

Stiig Helgens fortæller, at man stadig arbejder med den ændrede struktur. Det kræver nogle ændringer på bemandingen, men de endelige beslutninger er ikke truffet endnu.

Brandhouse har i de seneste par år investeret tungt i Customer Centric analyser, og det har været værdifuldt for bureauet – uden at Stiig Helgens Binggeli dog kan sætte et præcist tal på.

“Vi har fået opgaver på det grundlag, og noget af vores vækst kommer ud af de investeringer,” siger Stiig Helgens og fortsætter:

“Men den vigtigste værdi ligger i, at vi har etableret en mission for bureauet. Der sker meget store forandringer på vores kunders markedspladser, og vi har en mission om at flytte deres opfattelse af kunder. Det kan vi gøre med afsæt i vores meget omfattende Customer Centric analyse, og det giver en meget kvalificeret dialog med både eksisterende og potentielle kunder.”

Nøgletal for Brandhouse Gruppen

  • Bruttoavance 56,798 mio. kr. +5,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 901.556 kr. +2,3 pct.
  • Lønandel 66,8 (68,5)
  • Resultat af primær drift +7,366 mio. kr. +35,8 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club