Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Vinderne af 'Danmarks smukkeste idé', Mathias Lund og Kirill Dmitrichenko. Foto: Smukfest / Hanne Nielsen.

2 ny-udklækkede kreative fra Reklamelinjen vandt idé-konkurrence på Skanderborg Festival.  

Inden årets Skanderborg festival, der løb af stabelen den forløbne weekend, var der udskrevet en konkurrence om den bedste idé til, hvordan festivalen kunne gøres bedre.

Af samme grund stod de to venner, Mathias Lund (Kreativ hos N’fellows) og Kirill Dmitrichenko (kreativ hos Kindly), derfor på scenen i Skanderborg, hvor de skulle live-pitche deres idé, Clean & Dirty, foran Hummel-boss Christian Stadil og resten af dommerpanelet fra DR-programmet Løvens Hule. Det gjorde de to idé-smede så godt, at de løb med æren for ’Danmarks smukkeste idé’.

Øl-genereret idé-udvikling
Ideen bag vinderkonceptet Clean & Dirty opstod en aften, hvor Mathias og Kirill, helt i Skanderborg Festivals og Reklamelinjens ånd, brainede over en røffel bajere.

”Vil ville gerne finde på noget, der virkelig kunne gøre en forskel gæsterne og optimere deres festival. Og pludselig var der en af os, der spurgte den anden: ‘Kender du det, når den lugter?’. Derfra rullede idéen bare derudaf, husker Mathias Lund.

Clean and Dirty dækker over en automat, der kan vaske en snavset festival-penis ren. Automaten valgte de at døbe ’douchesoire’, der er en sammentrækning af ordene douche (fransk for bad red.) og pissoir.


Tegning af Duschesoiret udført i Smukfest-venlige farver.

Kirill forklarer hvordan ’douchesoiret’ fungerer:

“Grundlæggende fungerer det lidt i retning af, når man fylder et glas på et fadølsanlæg. Man tager et engangsbæger med intimsæbe i, der er åben i begge ender, og sætter det på sin penis”.

Mathias fortsætter:

”Derefter er proceduren så, at man ganske simpelt stikker penis ind i en slags skål, formet som en mund, hvilket aktiverer en mekanisme, der skyller lemmet. Derefter er det bare at tørre den rene festival-tissemand med en serviet, og så er den så god som ny”.


Visuel beskrivelse af duschesoirets funktionalitet. Bemærk at en banan er stand-in for penis.

Begejstret dommerpanelet
Danmarks smukkeste idés dommerpanel bestod, udover Christian Stadil, af Birgit Aaby, Tommy Ahlers, Ilse Jacobsen og Jesper Buch – grundlæggeren af Just Eat.

Efter konkurrencen sagde Stadil følgende om Clean and and Dirty til Smukfests hjemmeside:

”Når jeg investerer, er jockeyen vigtigere end hesten. De havde passion og ville gerne skabe værdi for gæsterne på Smukfest, samtidig med at det var sjovt og skarpt”.

Inspireret af Løvens Hule-programmet, fik hver dommer en pulje på 25.000 kr., som de frit kunne uddele fra til de idéer, der blev pitchet. Clean and Dirty var klart topscorer blandt dommerne og fik samlet tildelt 77.500 kr. til konceptet, der skal realiseres på næste års Skanderborg festival.

Nu skal de to kreative hoveder tilbage til tegnebrættet og have færdigudviklet douchesoiret, som forventes at skulle skabes ved hjælp af 3D-print.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev