Fiat dropper Carat

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Endda med øjeblikkelig virkning. Det sker på europæisk plan og det nye mediabureau er Maxus, der hører under GroupM

Fiat Gruppen har valgt at skifte mediabureau fra Carat til Maxus. Skiftet sker med umiddelbar effekt, og gælder ikke kun Danmark men hele Europa.

“Der har ikke været en bureaukonkurrence, men skiftet bygger på en dialog, der har foregået igennem efteråret”, fortæller adm. dir. Niels Viby, Maxus. Han og hans folk har selv leveret anbefalinger for det danske marked ind til det team i Maxus, som har håndteret dialogen med Fiat i Torino.

Fiats mediabudget var ifølge Gallup Adfact kr. knap 17 millioner i 2008.

Fiat Gruppen designer, producerer og sælger bilmærker som Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Fiat Professional, Maserati og Ferrari.

Maxus er WPP-ejede GroupM’s fjerde globale netværk, men er kun få år gammelt i Danmark. Niels Viby karakteriserer udviklingen som positiv her i starten af året, hvor der er vækst selv på medieomsætningen. Bureauet er bl.a. meget synlig på tv i øjeblikket gennem Kulturministeriets kampagne for “Det Nye TV Signal”. Herudover tæller kundelisten også det nye tv-selskab Boxer og Saxobank.

Administration og finans håndteres centralt i GoupM, mens der er 13 kontaktfolk på bureauet.

“Men jeg har en tro på, at vi snart kommer til at diskutere en opnormering”, siger Niels Viby.