Fiat Gruppen i Sverige vælger dansk bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Fire bil-brands har haltet efter konkurrenterne, digitalt, i Sverige. Det skal et dansk bureau, med et svensk kontor, rette op på – med en indsats inden for sociale medier.

Fiat Group Automobiles Sweden lancerer i denne uge sin første social media indsats på det svenske marked. Indsatsen omfatter bilmærkerne Fiat, Alfa Romeo, Lancia og Jeep – og et dansk bureau er valgt som social marketing bureau.

Det drejer sig om Patchwork, der blev stiftet i 2008, og som sidste år også slog sig ned i Sverige. Og det bliver hos den svenske afdeling af det danske bureau, at Fiat henter hjælp.

Bureauet lægger ud med lanceringen af Alfa Romeo 4C, som i denne uge havde verdenspremiere i Schweiz. Fiat-koncernen går efter nye målgrupper og vælger derfor at inkludere sociale medier i mixet. Således er Facebook et vigtigt værktøj i opgaven, der indebærer både strategisk udvikling og daglig eksekvering.

 ”At få Fiat Group som kunde er en fantastisk start på 2013. Vi er på det svenske marked ved at opbygge en kundeportefølje, som kan matche den danske. Vi glæder os til at arbejde med Fiat’s fantastiske bilmærker, der alle indeholder masser af historik og passion”, siger Martin Olesen, direktør i Patchwork Group.

En del af udfordringen er at få de rette målgrupper i tale på de enkelte mærker. I forbindelse med lanceringen af Alfa Romeo 4C ligger fokus på for alvor at etablere sig i premium sport-segmentet.

”Indtil nu har vores brands haft en relativ svag digital tilstedeværelse – i særdeleshed på sociale medier. Derfor glæder vi os nu til for alvor at komme i gang, og vi har været imponerede over Patchworks tilgang og den måde, de tolker de fire brands. Vi håber nu, at den nye sportsmodel 4C bliver et hit på de sociale medier, så vi kommer godt fra start,” siger Jesper Albansson, brand communication manager på Alfa Romeo Sverige.