Af Zandra Damsgaard

Der skal være mere tid til at spise sammen med familien. Det er Coops simple og ambitiøse målsætning med en tv-reklame, som er den første for coop.dk/mad.

Coop har vendt tingene på hovedet og inviteret forældre og disses chefer til såkaldte arbejde-/hjem-samtaler med børnene. Sidstnævnte har ordet, og konkluderer uden omsvøb, at der er for lidt tid i det daglige, hvor far og mor farer rundt, og aftensmaden ender i lette løsninger.

Kampagnen læner sig med titlen ”Mere tid til mad sammen” op ad Coops overordnede ”Sammen om bedre mad”, og filmen med arbejde-/hjemsamtalen er den første tv-reklame for Coops madunivers på coop.dk.

Ifølge Morten Viktor, der er kommerciel direktør for Coop.dk MAD, viser undersøgelser med al kedelig tydelighed, at tid er den største mangelfaktor i danske familier:

”Børnene sidder jo reelt og spiser alene, og det er rigtig synd for familien. Coop er en del af Danmark, ejet af en stor del af danskerne, og derfor har vi også et ansvar. Vi vil gerne hjælpe danskerne til mere tid sammen om den gode mad. Det er simpelt og ambitiøst. Faktum er, at man sparer tid ved at købe mad online – den tid kan man bruge sammen.”

Filmen om ‘arbejde-/hjemsamtalen’ skal med referencen til den trods alt nok mere hyppigt forekommende skole-/hjemsamtale forsøge at tage problemet op i velkendte rammer uden at løfte pegefingre. Og så skal den naturligvis pege på en løsning, understreger Morten Viktor.

Bureauet bag kampagnen er Konstellation & Republica, hvor kreativ direktør Clare McNally fortæller, at casting har været den største udfordring – jævnfør for lidt tid i hverdagen:

”Vi havde brug for, at forældre, deres børn og forældrenes chefer alle havde tid til at blive filmet den samme dag. Og at de alle var med på idéen. Det var yderst krævende, men jeg synes, det giver filmen den rette tyngde, når virkelige mennesker viser de issues omkring spisetid, vi alle taler om.”

Kampagnen vil om nogle uger blive fulgt op af endnu en reklamefilm og onlineindhold.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club