Af Peter Engholm 25@mail.dk

Under Øresundsbroen løber rygtestrømmen, og fire bureauer er navngivet som finaledeltagere.

Da Øresundsbroen skulle åbnes – og lanceres – for otte år siden, var 66 danske og svenske bureauer i konkurrence om det attraktive budget. Foran fem andre bureauer blev finalen vundet af Publicis, der oprettede en særlig enhed med over 10 medarbejdere til at håndtere opgaven.

Siden er broen åbnet, og processen lukket. Den nuværende bureaukonkurrence kører efter “det tough’este regelsæt” – det svenske – og processen er således tilknappet.

Øresundsbro Konsortiet melder først ud, når konkurrencen er afgjort, og bureauerne følger trop, hvad angår åbenmundetheden – eller mangel på samme. Derfor må Bureaubiz ty til rygterne for at sammenstykke det finalefelt, der nu er blevet valgt.

Propaganda McCann er konsortiets nuværende bureau og meldes finaleklar, om end forlydenderne ikke er klare om, hvorvidt det er Propaganda eller McCann – eller begge, der deltager. Øvrige deltagere skulle ifølge Bureaubiz’ oplysninger være Lowe, Grey og DDB.

Finalefeltet består muligvis også af et femte bureau, men da man her er i afdelingen for gætterier – og ikke vedholdende rygter – undlader vi at sætte navne på.

Konkurrencen træder ind i sin afgørende fase i næste måned. Grundet sygdom har Øresundsbro Konsortiets marketingchef, Nina Thestrup Wulff, ikke været at træffe for en kommentar.

Kommentarer

  1. “Derfor må Bureaubiz ty til rygterne for at sammenstykke det finalefelt, der nu er blevet valgt”. Vær nu ikke så hellige. 90 % af det bliver skrevet på sitet er rygter!

  2. Vær nu ikke så forhastet: Naturligvis er rygte-andelen ikke 90 pct.
    Men jeg er med på en bette omformulering: 90 pct. af rygterne på sitet viser sig at være sande …

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club