Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

To af 90’ernes populæreste reklameskikkelser,Jacob Haugaard og Finn Nørbygaard, skal hjælpe med at skabe interesse i en lav-interesse-kategori.

To af Danmarks mest populære reklameskikkelser gennem tiderne vender nu tilbage til reklameblokkene.

Op gennem 90’erne var komikerne Jacob Haugaard og Finn Nørbygaard utroligt populære talspersoner for Tuborg Squash, men nu skal de så til at sælge margarine.

Der er tale den store internationale Unilever-koncerns Becel-brand, og det er Halbye Kaag JWT, der har udviklet kampagnen – med Simon Wooller og Christian Nielsen som kreativt team.

Første film er netop begyndt at køre, og det er ikke bare gennem Finn og Jacob, at der er mindelser om Squash. Hele opsætningen har stærke aner til Squash-universet.

“Ja, der bliver sendt en hilsen til en fantastisk kampagne, man ikke skal være så forfærdelig gammel for at kunne huske,” siger adm. dir. Thomas Thorstholm, Halbye Kaag JWT og fortsætter:

“Vi har været gennem en lang diskussion, som også har involveret Tuborg. Men i takt med at ideen har udviklet sig, har entusiasmen også udviklet sig hos alle – lige fra os selv til Finn og Jacob samt Unilever.”

Thomas Thorstholm er uenig i, at man kan beskylde ideen for at være uoriginal.

“Tværtimod. På et produkt som Becel er der adgang til masser af internationalt materiale, og i forhold til både det og den måde sunde fødevarer bliver markedsført på normalt, så mener jeg faktisk er reklamerne er originale,” siger Thomas Thorstholm.

Desuden er der tale om en lavinteresse-kategori, hvor man forsøger at skabe høj interesse ved at bringe nogle meget populære talspersoner i spil.

“Becel er et sundere alternativ til animalske fedtstoffer, men der er et skisma mellem, hvad forbrugere siger i fokusgrupper og hvad de rent faktisk gør nede i butikkerne. Hvis man vil forsøge for alvor at trænge igennem og få forbrugerne til at ændre adfærd, så skal der utraditionelle metoder i brug,” siger Thomas Thorstholm.

Han fortæller videre, at filmen bestod pretesten både på budskabsforståelse, branding og liking.

“Finn og Jacob er en gave i den sammenhæng. Man kunne ikke have ladet to almindelige skuespillere tale så meget om et produkt i en film og slippe godt fra det. Men det betyder også, at brandingen er massiv, fordi produktet er med hele vejen i filmen,” siger Thomas Thorstholm og konstaterer, at Finn Nørbygaard og Jacob Haugaard både er et overraskende gensyn men også to meget populære personer.

Ambitionen er, at der skal være tale om en længerevarende kampagne, og der er allerede planlagt nye episoder.

Becel er reelt en ny kunde hos Halbye Kaag JWT.

“Vi har reelt relationer til Unilever fra andre produkter, men har her i København ikke lavet noget for dem de sidste par år. Derfor var vi selvfølgelig glade, da vi blev spurgt om vi ville byde ind på opgaven omkring Becel,” siger Thomas Thorstholm.

En anden af 90’ernes meget populære reklamefigurer i skikkelse af Fiskebranchens Minna og Gunnar er også blevet genoplivet her i foråret. Men her er der tale om en ren reprise af de gamle film.

Det er dog ikke kun i Danmark, at man ser de gamle koncepter blive støvet af. I England har Nestlé genoplivet en meget populær love-story for Nescafe.

Kommentarer

  1. Jeg er ikke helt enig i “originaliteten” … men et langt større problem er, i min optik, dialogen, som med “jeg kan se at du er flyttet” – straks fører mine tanker over på Stein Bagger sagen, og efterlader en mistanke om at Finn Nørbygaards motiv for medvirken, udelukkende bunder i det økonomiske. Sammenholdt med “hyldesten” til Squash kampagnen, synes jeg at produktet bliver sekundært og måske endda tertiært, og kunne udskiftes med “insert productname here” – jeg stemmer på en om’er!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club