“Garage Hard Lemonade er navnet, og den er blandet til dem med fuldvoksne skæg og solid hårpragt”.
Pressemeddelelsen fra Carlsberg lyder umiddelbart som noget, der ekskluderer ikke blot kvinder, men også drenge og mænd med vigende hårgrænse. Carlsbergs nye produkt – i kategorien RTD, Ready To Drink – henvender sig primært til personer på 25-35 år, ikke blot mænd, men også kvinder.
“At kommunikere en rå og maskulin stil appellerer til mænd – og accepteres også af kvinder. Mænd derimod accepterer ikke en feminint betonet kommunikation. Og Garage Hard Lemonade er til dem, der ikke er så for meget for øl, og som heller ikke kan lide det supersødt. Denne målgruppe er ikke til én type produkt, men switcher typisk mellem dem – og på denne palette har vi placeret Garage,” siger Kirsten Ægidius, der er marketingdirektør i Carlsberg Danmark.
Den gennemført maskuline tilgang kan ses eksekveret på film bl.a. her og her.
Det er nyt for Carlsberg Danmark at producere en RTD, men ikke at sælge disse produkter. Tidligere har bryggeriet distribueret Smirnoff Ice, der sammen med Bacardi Breezer er markedsledere blandt de drikkeklare produkter.
“Øl-kategorien svinder, og vores intention er udvide markedet og kategorien – og det nye, og behovet som vi ser det, er et produkt, der ikke er så sødt, men syrligt – det balancerer det sure og det søde,” siger Kristen Ægidius.
Garage Hard Lemonade er – som produkt og koncept – udviklet af Carslberg Danmark og Carlsberg Finland i forening. Et lokalt produkt, der markedsføres med finsk bureau-bistand:
“Det er finske Sherpa, der er bureauet på kampagnen. Finnerne har større erfaring inden for denne kategori, og Carlsberg har ikke en holdning om, at al kommunikation skal komme fra Danmark,” siger Kirsten Ægidius.
Garage vil blive markedsført på tv – snævert rettet mod de 25-35 årige – og ontrade, dvs. på barer, diskoteker og på cafeer. Dertil kommer en indsats over for detailleddet.