Finurlige navne centrum i stor Marabou-kampagne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Sæt gang i salget her- og-nu – men gør også noget ved brandet. Således lød opgaven til Ogilvy.

Tidernes ugunst har også ramt Marabou, der udbydes af det tidligere Kraft Foods – nu Mondelez International. Svaret på den udfordring blev en kampagne, hvor man leger med brandets navn.

”Marabou har også mærket sukkerafgifterne, recessionen og den øgede konkurrence i handlen. Derfor bad vi Ogilvy om at udvikle en kampagne, der både kunne styrke vores brand og øge vores salg her og nu,” fortæller Senior Brand Manager hos Mondeléz International, Eva Dysseholm.

Ogilvys svar blev en kampagne, hvor man har udviklet et antal helt nye navne til mærket. Som f.eks. Jeg-rydder-op-i-morgen-chokolade, Blomsterbutikken-var-lukket-chokolade, Vi-griner-af-det-om-10-år-chokolade.

“På den måde gør vi det ikke bare sjovere at stå og rode efter din helt personlige variant i hylden. Ideen er også en bevisførelse for, hvad det er, Marabou kan bedre end nogle andre: At give hverdagen et sødt twist og sætte et smil på folks læber,” siger kreativ direktør, Jacob Staalby, Ogilvy.

Men det er ikke kun i butikkerne at kampagnen folder sig ud.

”Det er en ambitiøs kampagne, vi har kastet os ud i. Vi har sendt mere end 300.000 specialdesignede pakker i handlen og følger op med en massiv in-store indsats, der får opbakning fra en landsdækkende outdoor kampagne, radio promotions, PR, online markedsføring og events i bybilledet,” siger Eva Dysselholm.

Hun fortæller videre, at handlen har taget “mere end almindelig godt imod kampagnen”. Og så hæfter hun sig ved, at de nye varianter også får mange kommentarer på mærkets Facebook-side.