Fire bureauer bag samlet kundeoplevelse

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Fire bureauer – bl.a. to konkurrerende – har sammen designet en fremtidig brugeroplevelse for danske Clever, der leverer ladestationer til elbiler.

Danske Clever, der har etableret Nordens største sammenhængende ladenetværk med 1.500 ladepunkter til elbiler på tværs af Danmark, Sverige og Nordtyskland, har valgt fire bureauer til at udvikle den fremtidige brugeroplevelse.

Bureauerne er Designit, E-types, Ustwo og Cobe, og selv om Designit og E-types også er konkurrenter, ser Designits strategic design director Christian Valentiner det som en tendens, at bureauer samarbejder på kryds og tværs:

”Der er masser af designopgaver derude, og der er mere end nok til os alle sammen, så jeg ser intet problem i at arbejde sammen med andre bureauer. Nogle er gode til det ene, andre til noget andet. Vi kommer længst ved at bruge hinanden og kende vores spidskompetencer hver især. I sidste ende handler det om at sætte kundernes udfordringer i centrum og i fællesskab finde de bedst mulige løsninger for dem,” siger Christian Valentiner.


Christian Valentiner fra Designit.

Mens både Designit og E-types kan udvikle en kundes brand position og en visuel identitet, har Clever valgt at lade Designit levere markedsresearch og visionen og strategien for den fremtidige kundeoplevelse.

Og så har E-types med sit fokus på brand-kommunikation stået for at udvikle Clevers brand-kommunikation.

Ustwo står bag Clevers første app, og Cobe har lavet arkitekturen til en ny type ladestation.

”Clever møder kunderne på mange niveauer, både i fysisk design, i sin kommunikation og med kundeservice både fysisk og digitalt, så vi blev enige om at samle trådene til en samlet kundeoplevelse på tværs af alle touchpoints,” siger Christian Valentiner.

Det betød, at man brugte en sprint-metodik, hvor man sætter sig sammen og eksekverer på en konkret problemstilling i løbet af kort tid.

I dette tilfælde sad Clever sammen med de fire bureauer i en uge og udviklede et customer experience roadmap, hvor vision og strategi blev omsat til konkrete ankerpunkter for den fremtidige udvikling. Hele forløbet varede omkring seks uger.

”Vi ved, at indsigt og kendskab til adfærd og tendenser i samfundet og markedet er altafgørende for design, der skaber værdi for mennesker. Vi zoomer derfor altid ud, når vi skal hjælpe vores kunder til næste niveau. Sammen med de øvrige bureauer afholdt Clever et strategisprint, hvor vi på en uge fik omsat strategi til et high level customer experience roadmap,” siger Christian Valentiner.

Hos Clever siger CXO Marie Kristine Schmidt der kom fra B&O for knapt et år siden hvor hun var head of brand, design & marketing:

”Clever er på en spændende pionérrejse, hvor vi udfordrer det eksisterende og holder fokus på, hvordan vi med indsigter kan forbedre vores services, produkter og kundernes oplevelser. Det skal være let at køre i elbil, og brugernes kontaktflade med vores brand skal være i top. Designit har hjulpet os til en dybere kundeforståelse, som er alfa og omega, hvis vi skal have succes med at fortsætte vores videreudvikling af produkter og services, som gør hverdagen bedre for vores kunder.”