Af Peter Engholm 25@mail.dk

2 mediabureauer har flest nomineringer efterfulgt af 2 reklamebureauer. Ialt er 23 bureauer og 19 annoncører repræsenteret på shortlisten for Advertising Effectiveness Award 2011.

Om godt tre uger uddeler DRRB sammen med Berlingske Media og Annoncørforeningen årets Advertising Effectiveness Award til bureauer og annoncører, der formår at dokumentere effekten af deres kampagner.

Men allerede nu kendes finalefeltet. Juryen har barberet 33 indsendte cases (mod 37 sidste år) ned til en shortliste på 20 – dette tal halveres så ved arrangementet den 1. november, hvor 10 cases får en AEA-pris, heraf 1 Grand Prix.

“Det er et flot felt, når man tænker på, hvor stort et arbejde, der lægges i casebeskrivelsen – det tager op mod to måneder at beskrive en case. Til gengæld er det også et godt formål: At markere, at markedsføring er kreativitet pakket ind i strategi og begavelse – og at det virker,” siger Bjørn Karsholt, direktør i DRRB.

I alt 23 bureauer er krediteret for de 20 cases på shortlisten. Mediacom og MEC ligger i front med 4 nomineringer hver, mens Bates Y&R og Envision hver har 3 cases med på listen. Herefter kommer et felt på 6 bureauer med hver 2 nomineringer.

Envision er bl.a. på shortlisten med sin Føtex-sang, som irriterer mange – men som marketingdirektør, Niels Sterndorff fornylig konstaterede på Bureaubiz: Den virker. Alligevel arbejder Føtex løbende med at finde andre bureauer til at udforme den overordnede branding.

Danske Bank har som den eneste annoncør to cases med på listen; hhv. Gul Bank og Mobilbank, og begge er velkendte i pris-sammenhæng, bl.a. med guld i Creative Circle Award og priser ved årets Rambuk.

Hvis vi kigger lidt tilbage, så har Sunrise og IUM en gammel kending med. Kæden hedder Kiwi Minipris, men der er ikke meget mini over casen, der vandt en pris i både 2009 og 2010 – og som også er finde på shortlisten i 2011.

Fra 2010-vinderlisten ses også andre gengangere på 2011-shortlisten: Orifarm (Umwelt) og Telenor (Bates Y&R, OMD og Wunderman).

Shortlisten for AEA 2011 – fordelt på bureauer

  • 4 Mediacom
  • 4 MEC
  • 3 Bates Y&R
  • 3 Envision
  • 3 IUM 
  • 2 &Co
  • 2 Mindshare
  • 2 OMD
  • 2 Umwelt
  • 2 Zupa
  • 1 BBDO
  • 1 DDB
  • 1 Carat
  • 1 Havas
  • 1 Hjaltelin, Stahl Gruppen
  • 1 Lyhne + Company
  • 1 Milward Brown
  • 1 Naked Communications
  • 1 OgilvyOne
  • 1 Sonic Minds
  • 1 Sunrise
  • 1 Wibroe, Duckert & Partners
  • 1 Wunderman

Shortlisten for AEA 2011 – alle nominerede cases

Mercedes-Benz Danmark

Sætter jeg stadig pris på et luksusbrand, selvom det sætter prisen ned

Bates Y&R / MEC

Rådet for Sikker Trafik

Svineren

Bates Y&R / Havas

Royal Unibrew A/S / Royal Beer

Tak Rock

DDB Danmark / Mindshare

Waoo

Waoo – Lets Fight

envision

Føtex

Føtex er sej – vi gør mere for dig – one hit Wonder

envision / MEC Gruppen

Fårup Sommerland

Fårup sommerlands kommunikation er ikke helt ude i skoven

envision / MEC Gruppen

Telia Danmark

Telia 4G … et lille stykke verdenshistorie

Hjaltelin, Stahl & Co. Gruppen / Carat Danmark 

Kiwi Minipris Danmark

Sælger gul bedre end grøn?

Sunrise / IUM

Gartneribrugets Afsætningsudvalg

Sæson for god smag

Lyhne + Company A/S / IUM

Euromaster

Små Revolutioner

MEC / Sonic Minds

Danske Bank

Gul Bank

MediaCom Danmark / &Co / Zupa

Danske Bank

Mobilbank

MediaCom Danmark /Zupa

Bayer A/S /Bayvantic@Vet

Beskyt din hund

MediaCom Danmark / MediaCom Beyond Advertising

Nike Danmark

Nike TakeCPH – en social succeshistorie

Naked Communikations / Mindshare

Telia CLC

Telia CLC – Når salg er service

OgilvyOne

Danske Spil A/S

Mod alle Odds

OMD Denmark / BBDO

Telenor

En erhvervs rejse fra Economy Class til First Class

OMD Danmark / Bates Y&R / Wunderman

Orifarm

Yellow Part 2 – From good to great

Umwelt / IUM 

Atlantic Airways

Atlantic Airways – sådan kom salget op at flyve

Umwelt

TDC A/S

Os med TDC – Markedets modigste kommunikationsstrategi

Wibroe, Duckert & Partners / MediaCom Business Science Nordic / MediaCom / Milward Brown

Kommentarer

  1. Hvorfor har Kunde & Co. ingen nomineringer? Jeg troede, at de gik efter positionen som bureauet, der altid skaber effekt?!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club