Om godt tre uger uddeler DRRB sammen med Berlingske Media og Annoncørforeningen årets Advertising Effectiveness Award til bureauer og annoncører, der formår at dokumentere effekten af deres kampagner.
Men allerede nu kendes finalefeltet. Juryen har barberet 33 indsendte cases (mod 37 sidste år) ned til en shortliste på 20 – dette tal halveres så ved arrangementet den 1. november, hvor 10 cases får en AEA-pris, heraf 1 Grand Prix.
“Det er et flot felt, når man tænker på, hvor stort et arbejde, der lægges i casebeskrivelsen – det tager op mod to måneder at beskrive en case. Til gengæld er det også et godt formål: At markere, at markedsføring er kreativitet pakket ind i strategi og begavelse – og at det virker,” siger Bjørn Karsholt, direktør i DRRB.
I alt 23 bureauer er krediteret for de 20 cases på shortlisten. Mediacom og MEC ligger i front med 4 nomineringer hver, mens Bates Y&R og Envision hver har 3 cases med på listen. Herefter kommer et felt på 6 bureauer med hver 2 nomineringer.
Envision er bl.a. på shortlisten med sin Føtex-sang, som irriterer mange – men som marketingdirektør, Niels Sterndorff fornylig konstaterede på Bureaubiz: Den virker. Alligevel arbejder Føtex løbende med at finde andre bureauer til at udforme den overordnede branding.
Danske Bank har som den eneste annoncør to cases med på listen; hhv. Gul Bank og Mobilbank, og begge er velkendte i pris-sammenhæng, bl.a. med guld i Creative Circle Award og priser ved årets Rambuk.
Hvis vi kigger lidt tilbage, så har Sunrise og IUM en gammel kending med. Kæden hedder Kiwi Minipris, men der er ikke meget mini over casen, der vandt en pris i både 2009 og 2010 – og som også er finde på shortlisten i 2011.
Fra 2010-vinderlisten ses også andre gengangere på 2011-shortlisten: Orifarm (Umwelt) og Telenor (Bates Y&R, OMD og Wunderman).
Shortlisten for AEA 2011 – fordelt på bureauer
- 4 Mediacom
- 4 MEC
- 3 Bates Y&R
- 3 Envision
- 3 IUM
- 2 &Co
- 2 Mindshare
- 2 OMD
- 2 Umwelt
- 2 Zupa
- 1 BBDO
- 1 DDB
- 1 Carat
- 1 Havas
- 1 Hjaltelin, Stahl Gruppen
- 1 Lyhne + Company
- 1 Milward Brown
- 1 Naked Communications
- 1 OgilvyOne
- 1 Sonic Minds
- 1 Sunrise
- 1 Wibroe, Duckert & Partners
- 1 Wunderman
Shortlisten for AEA 2011 – alle nominerede cases
Mercedes-Benz Danmark
Sætter jeg stadig pris på et luksusbrand, selvom det sætter prisen ned
Bates Y&R / MEC
Rådet for Sikker Trafik
Svineren
Bates Y&R / Havas
Royal Unibrew A/S / Royal Beer
Tak Rock
DDB Danmark / Mindshare
Waoo
Waoo – Lets Fight
envision
Føtex
Føtex er sej – vi gør mere for dig – one hit Wonder
envision / MEC Gruppen
Fårup Sommerland
Fårup sommerlands kommunikation er ikke helt ude i skoven
envision / MEC Gruppen
Telia Danmark
Telia 4G … et lille stykke verdenshistorie
Hjaltelin, Stahl & Co. Gruppen / Carat Danmark
Kiwi Minipris Danmark
Sælger gul bedre end grøn?
Sunrise / IUM
Gartneribrugets Afsætningsudvalg
Sæson for god smag
Lyhne + Company A/S / IUM
Euromaster
Små Revolutioner
MEC / Sonic Minds
Danske Bank
Gul Bank
MediaCom Danmark / &Co / Zupa
Danske Bank
Mobilbank
MediaCom Danmark /Zupa
Bayer A/S /Bayvantic@Vet
Beskyt din hund
MediaCom Danmark / MediaCom Beyond Advertising
Nike Danmark
Nike TakeCPH – en social succeshistorie
Naked Communikations / Mindshare
Telia CLC
Telia CLC – Når salg er service
OgilvyOne
Danske Spil A/S
Mod alle Odds
OMD Denmark / BBDO
Telenor
En erhvervs rejse fra Economy Class til First Class
OMD Danmark / Bates Y&R / Wunderman
Orifarm
Yellow Part 2 – From good to great
Umwelt / IUM
Atlantic Airways
Atlantic Airways – sådan kom salget op at flyve
Umwelt
TDC A/S
Os med TDC – Markedets modigste kommunikationsstrategi
Wibroe, Duckert & Partners / MediaCom Business Science Nordic / MediaCom / Milward Brown