Af Peter Engholm 25@mail.dk

Og ingen af de to hidtidige samarbejdspartnere er med i konkurrencen. Det blev således en gæsteoptræden for det bureau, der i foråret fik en prøveopgave for bilmærket med de spanske aner.

Seat lod alle muligheder stå åbne, da man i foråret stod foran at skulle kigge på fremtidens muligheder. Det hidtidige bureau, &Co, var stadig i spil. De havde skabt et spansk/tysk univers, som ifølge Seat ikke opnåede de ønskede kendskabstal. Tiden var inde til at komme videre, og samtidig var Zupa hentet ind til en opgave, der blev indledt digitalt, men som også kom til at omfatte tv-spots.

“Det kan blive Zupa, det kan blive &Co, det kan blive Zupa og &Co, eller det kan blive en helt fjerde løsning,” sagde Jesper Stoltenberg-Mathiesen, adm. direktør i Seat , i april.

Og det bliver den helt fjerde løsning. Det ligger fast allerede nu, selv om Seat kun lige har taget hul på en egentlig bureaukonkurrence.

“&Co og Zupa er ikke med i spillet. Vi har besluttet at tale nærmere med 4 andre bureauer: 2, som jeg vil kalde nytænkende, traditionelle bureauer, 1 freelance-bureau og et 1 dialogbureau, der har udviklet massekom-kompetencer,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

I foråret lød udfordringen at fokusere mere på den grønne bølge – en svær disciplin, når man tilhører den sportslige division af Volkswagen-koncernen, og en udfordring, som ikke håndteres alene ved at lade modelbetegnelsen slutte med et “Ecomotive”.

Derfor er det i grunden ganske nærliggende, at der nu skal tænkes nyt og skævt, og det er i første omgang mindsettet hos bureauerne, der bliver kigget på.

“Vi har stillet en konkret opgave, som vi gerne vil have deres tanker på – i første omgang ikke en pitch, der kræver mange arbejdstimer, snarere umiddelbare kommentarer. Det er vigtigt med skæve tanker og en energi, så dét, at man vil kæmpe for os, er ikke bare noget, man siger for at få en ny kunde, men noget, der brænder igennem,” siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

En endelig opgave, løst strategisk og kreativt, skal laves af det eller de bureauer, der skiller sig ud.

&Co opnåede i foråret noget så sjældent som at have hele tre personbilmærker på kundelisten – Audi, Seat og Skoda, der alle ejes af Volkswagen, og importeres herhjemme af Skandinavisk Motor Co under Semler Gruppen.

Men kort efter, at Skoda havde sagt farvel til Sunrise til fordel for &Co, forlod Audi bureauet og gik til Grey København. Og nu har Seat også sagt farvel. Hvem afløseren bliver, forventes først afgjort i løbet af efteråret.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club