Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bates Y&R er umættelig og skal også deltage i konkurrencen om Nordeas nordiske budget mod tre andre konstellationer. Robert/Boisen skal udfordre netværksbureauerne.

Tre af de konstellationer, der nu skal kæmpe om Nordea’s nordiske budget, er lige efter bogen. De er sammensat af bureauer inden for samme netværk eller i hvert fald samme ejere.

Til gengæld skiller den fjerde sig ud. Den består af fire lokale bureauer, der har fundet sammen. Fra Danmark deltager Robert/Boisen & Likeminded, mens Dynamo fra Finland, Jung von Matt Strömmen fra Sverige og Kitchen i Norge er de tre andre.

“Der er ingen tvivl om, at vi skal have en samlet kommunikationsplatform for Norden – ikke en kampagne for hvert land”, siger marketing director Nanna Baht-Hagen, der har ansvar for processen. Hun fortsætter:

“Derfor har vi også lagt vægt på, at bureauerne skal kunne arbejde sammen, og det bliver en af opgaverne for denne konstellation at overbevise os om i konkurrencen. På den anden side syntes vi, det ville være godt med noget variation i feltet, og konstellationen ville ikke være med, hvis ikke vi troede på, at den kan magte opgaven”.

De tre andre konstellationer er DDB i alle fire lande, WatersWidgren TBWA i Sverige sammen med TBWA i Finland og Norge samt BBDO i Danmark og endelig Bates Y&R i Danmark sammen med Bates United i Norge Stenström Red Cell i Sverige og Wunderman Y&R i Finland.

At BBDO i Danmark er med i stedet for TBWA skyldes, at bureauets danske afdeling har Totalkredit. Men begge bureauer indgår i Omnicom.

Bates Y&R er tilsyneladende umættelig. Bureauet har netop vundet både Trygvesta og PBS, og har temmelig travlt allerede nu.

Med Robert/Boisen med i konkurrencen kommer Bates og Robert/Boisen endnu engang til at dyste. Robert/Boisen var med lige til det sidste i Trygvesta og vedholdende historier fortæller, at bureauet faktisk var udpeget som vinder, da det af en eller anden grund blev besluttet at fortsætte konkurrencen.

Robert/Boisen var også med, da Bates vandt Telenor.

Med udvælgelsen af disse fire konstellationer betyder det et endeligt farvel til Lowe Friends, der har håndteret Nordea i Danmark.

“Vi har været rigtig godt tilfredse med Lowe, men WatersWidgren er nu vores eksisterende lead-bureau, og det har været op til dette bureau at sætte det hold, der skal deltage i konkurrencen”, siger Nanna Baht-Hagen.

Nordea har valgt at alliere sig med Hestbæk Consult til gennemførelsen af konkurrencen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club