Fire danske kreative med deres reklamefilm-favoritter  

Peter Engholm
25@mail.dk

Creative Circle viser de mest interessante tendenser i britisk reklamefilm ved et arrangement. Og fra The APA Collection har fire danske kreative udvalgt hver sin favorit.

Kreativitet og content-produktion med store investeringer bag. 

Det er blandt de områder, hvor man ikke skal forvente insourcing lige med vons – udtrykt på bureauleder-seminaret af Anne Krogh, marketing and consumer & customer insights manager hos IKEA Danmark. 

Og netop kreativitet og produktion i stor skala er, hvad Creative Circle serverer ved efterårets andet Creative Works-arrangement i København torsdag d. 5. oktober. 

The APA Collection er årets bedste reklamefilm fra UK, udvalgt af et panel af kreative, instruktører, producenter, klippere, vfx-folk mm.. Rullen med i alt ca. 50 minutters film havde premiere i London i forrige uge, og nu kan den opleves på det store lærred i Grand Teatret. 

Til at introducere kollektionen, til at udpege tendenser og til at besvare spørgsmål vil være Steve Davies, chief executive hos den britiske producentforening APA, og Chris Watling fra SomeSuch, som er det produktionsbureau med flest film i årets kollektion og Palme d’Or-vinder ved årets Cannes Lions. 

Og til at fyre op under arrangementet har fire danske kreative udpeget hver sin favorit fra kollektionen:

Filminstruktør Kristian Boysen fra Holy Ravioli
har kastet sin kærlighed på julereklamen fra Bluewater ‘Leave Them Speechless’.

”Det her er, hvad jeg kalder en ærlig reklame, og det er sagt med stor kærlighed. Den har en præcis indsigt, og det gør, at historien ubesværet rammer budskabet til sidst. Lige meget, hvem man er, og hvor man kommer fra, kan man nikke genkendende til at være udfordret af mere eller mindre belastende familiemedlemmer til jul. Tempoet er godt og holder mig fast. Castingen er stærk, og spillet er troværdigt. Det er karikeret, men det tjener faktisk fortællingen godt og underbygger humoren. Eneste hår i suppen er gimmicken til sidst, hvor familiemedlemmerne er ‘frosset’. Den havde man i min verden sagtens kunne leve uden.” 

Sebastian Jensen, kreativ direktør hos Publicis
er faldet for ‘The hidden relationship’ fra Make My Money Matter. 

”Det er en lille perle, hvor tre elementer – casting, kammerspil og plottwist – går op i en højere enhed. Ved at bruge et skuespillerpar med en popkulturel reference spiller de på publikums forventninger. Men jeg havde slet ikke regnet ud, hvor den skulle hen.”

Senior creative hos Brandhouse, Lise Charlotte Lehwald
har lagt ekstra mærke til ‘The Cost of Beauty’ fra Dove.

”Dove har længe været dygtige til at udfordre skønhedsidealer og det pres, der ligger i at leve op til dem. Her har de fundet et stykke musik, der praktisk talt er brandets mission i musikalsk form, og holder – heldigvis – fast i at bruge rigtige mennesker, hvilket gør det hele så meget mere troværdigt og tankevækkende. Det må have været en næsten umulig opgave at caste til, men vidunderligt at man går den ekstra mil.” 

Filmen kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=2ngESNoacxM

Stig Lauritzen, juryformand for Creative Circles-filmjury
er glad for at se et dansk islæt i rullen, nemlig instruktør Nicolai Fuglsigs arbejde for Ladbrokes, hvor en ikonisk scene fra filmen Rocky genoplives med VFX arbejde fra øverste hylde.  

Se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=Quoiiu5ERsY

Om visningen af APA-kollektionen uddyber Stig Lauritzen:

”Den er sammensat af folk med kærlighed til både håndværket og til den kreative idéhøjde, som vælger både med hjertet og hjernen. Derfor er der altid masser af inspiration i at se kollektionen.”

Han uddyber:

”Vi er naturligvis meget opmærksomme på, at de reklamefilm, vi som producenter sender afsted, skal virke på mange forskellige platforme, der har vidt forskellige præmisser. Men apropos kærligheden til håndværket, så er det store lærred jo et sted, hvor alle de detaljer, vi går og kæler for, virkelig får lov at shine. 

Dansk Reklame Film er – meget apropos – partner på arrangementet. De vil præsentere ny data om biografen, reklamefilm og opmærksomhed hos modtageren.