Ved indgangen til 2016 fik We Love People ny ledelse i form af Karina Holm Henriksen, adm. dir., og Christina Blak, kreativ dir.
Bureauet er uforandret purposedriven, og navnet kan lidt drillende udvides til We Love People-Problems.
”En kunde kan komme til os med en forretningsudfordring, og det kan via indsigter oversættes til et people-problem. De kunder, vi taler med, har i stigende grad et oprigtigt ønske om at løse menneskers ægte problemer,” siger Christina Blak.
Det kan hun så underbygge ved at sætte navn på fire nye kunder:
- Leo Pharma – et samarbejde om en global social & digital mediestrategi og kreativ eksekvering, der skal facilitere dialoger mellem patienter.
- Kirkens Korshær – her er bureauet involveret i indsigter, strategi og kreativ formulering af en ny platform og efterfølgende udrulning af kampagner til bl.a. deres landsindsamling
- Gigtforeningen – tilsvarende arbejde som med Kirkens Korshær. Gigtforeningen er tilbage hos We Love Peope efter en pause. Nu omfatter det også et samarbejde mellem Scleroseforeningen/Gigtforeningen – og en fælles indsamling.
- Danmarks Idrætsforbund/DGI – et samarbejde med KL7 om udvikling af kommunikation og adfærdsdesign, der skal være med til at løfte DIF’s investering på 20 mio. kr. i ’Bevæg dig for livet’ for – i fællesskab med DGI – over en årrække at vække danskernes interesse for at dyrke idræt.
Bureauet har længe – bl.a. via et mangeårigt samarbejde med Tryg og senere TrygFonden – praktiseret Doing better by doing good.
Men Christina Blak mener at tiden ikke bare er med We Love People – den er med reklamebureauer generelt:
”Reklame kan mere, end vi selv tror – og i al fald mere end vi klassisk har fået skyld for. Det være sig solvertising, femvertising, goodvertising eller sadvertising. Reklamebureauet har altid bygget sympati, men måden, vi skaber sympatien på, har ændret sig, og nu taler vi om dét, samfundet har brug for.”
Karina Holm Henriksen nævner som et eksempel herpå pharma-industrien, hvor gamet har ændret sig – bl.a. fordi lægen ikke længere er en den eneste professionelle i forløbet:
”Også her handler det i stigende grad om people problems. Jo, vi taler stadig om medicin, men i takt med de sociale mediers fremkomst ændrer budskaberne sig. Når vi taler til patienter, er formålet ikke at sælge piller, men at forebygge tilbagefald, styrke patientens fællesskaber og understøtte hele patientrejsen. Der er en horde af indsigtsstudier i patientforløbet, og dét er også en forretningsmulighed.”
Ægte problemer kalder naturligvis på løsninger, men de er ikke givet på forhånd, hvilket tiltaler We Love Peoples nye ledelse:
”Der findes ingen standardsvar på problemer, og det gør det uforudsigeligt. Og kompleksiteten løses ikke med et enkelt pilotprojekt eller sågar et enkelt år,” siger Karina Holm Henriksen og suppleres af Christina Blak:
”Det er skønheden i det; At den ultrakommercielle annoncør kan bidrage til at løse problemer, som alle mennesker har. Forbrugerne køber ikke længere varer – de køber dem, der står bag. De køber ord og handlinger.”
Men er I – i dét lys – så stadig et reklamebureau?
”Ja, fordi der mere end nogensinde er behov for reklamebureauets indsigter og kreativitet – og evnen til at forføre,” siger Karina Holm Henriksen.
”Men vi er også en slags datingbureau, hvor virksomhederne og grundlæggende problemer finder sammen,” siger Christina Blak.