Fire tunge regnskaber

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Fire bureauer i den tungere ende af skalaen har aflagt godkendte 2017-regnskaber med primært digitalt fokus.

Advices digitale forretning voksede 25 pct.
2017 var et godt år for Advice, der – ganske som de foregående år – præsterede fremgang i både top og bund.

Bureauet omsatte for godt 120 mio. kr. svarende til en vækst på 6 pct. i forhold til 2016, og tilsvarende voksede dækningsbidraget/bruttoavancen til små 93 mio. kr.

Ved årets afslutning kunne Advice således lune sig ved et overskud på næsten 12 mio. kr.

Adm. direktør og partner Espen Højlund peger på den digitale udvikling som primær vækstmotor for det selverklærede digitale kommunikations- og reklamebureau.

”Bag tallene gemmer sig en markant udvikling i retning af mere og mere arbejde med at udvikle kundernes digitale kundeoplevelser og platformsløsninger. Vores digitale forretning voksede isoleret set 25 pct. i 2017.”

Han tilføjer, at 2017 generelt har været et forandringens år, hvor man gennem blandt andet ansættelsen af den tidligere OgylvyOne-direktør Lise Fink Vadsholt som ny executive director er i færd med at drive forretningen mod mere teknologi, data og agilitet.

”Det er krævende og spændende. Vi tror på, at brands skal lytte og flytte sig og frem for alt bidrage til sin omverden – det har vi også prøvet at efterleve selv i 2017,” lyder det fra Espen Højlund.

Advice forventer ”fortsat fornuftig organisk vækst på 10-15 pct. på toplinjen og en yderligere styrket bundlinje”.

Nøgletal for Advice 2017 (2016)
Nettoomsætning: 120,437 mio. kr. (113,195)
Bruttoavance: 92,823 mio. kr. (87,901)
Bruttoresultat: 84,386 mio. kr. (79,710)
Driftsresultat: 15,783 mio. kr. (13,663)
Årets resultat: 11,986 mio. kr. (10,455)
Antal medarbejdere i gnmsn.: 106 (107)

Nedgang i Nørgård Mikkelsens indtjening
Også for Nørgård Mikkelsen blev 2017 et år med fokus på det digitale, men den fynske ‘innovations- og kommunikationsvirksomhed’ formåede ikke at holde samme fine takter som i 2016.

Årets resultat dalede sidste år med mere end 30 pct. til godt 4,5 mio. kr., hvilket dog var det samme som i 2015.

”Vi kan aldrig være tilfredse med at gå tilbage i indtjening, men vi valgte trods nedgang i budgetterne fra nogle af vore retailkunder at fastholde investeringsniveauet, og det fortryder vi ikke. Overskudsprocenten er trods alt stadig næsten 9 pct., og investeringen skal nok komme tilbage i de kommende år,” forsikrer direktør Erik Laumand.

Bureauet havde efter eget udsagn en pæn tilgang af nye kunder i sidste kvartal af 2017 og har i år indtil videre fået nye kunder som Stena Line, Babysam, JKE Design, Dansk Supermarked og System Frugt i kartoteket.

På blandt andet den baggrund venter man et forbedret resultat i 2018.

Nøgletal for Nørgård Mikkelsen 2017 (2016)
Bruttoavance: 68,535 mio. kr. (71,316)
Resultat før skat: 6,002 mio. kr. (8,634)
Årets resultat: 4,554 mio. kr. (6,569)
Antal medarbejdere i gnmsn.: 80 (80)

Fremgang for Help PR
Help har for vane at aflægge pæne regnskaber, og PR- og kommunikationsbureauet kom også godt ud af 2017, hvor såvel indtjening som overskud lå lidt højere end i 2016.

Nøgletal for Help PR 2017 (2016)
Bruttoavance: 24,263 mio. kr. (22,237)
Driftsresultat: 13,781 mio. kr. (12,086)
Årets resultat: 10,947 mio. kr. (9,622)
Antal medarbejdere i gnmsn.: 16 (16)

Bedre bundlinje hos Adapt
Hos Adapt A/S – der sammen med blandt andre Adapt Group, Adapt Mobile og Adapt Conversion udgør Adapt-koncernen – kan man erklære sig yderst tilfredse med det netop aflagte årsregnskab for 2017.

Digitalbureauet formåede i det forgangne år at øge sin bruttoavance med små 22 pct. sammenlignet med det foregående regnskabsår, og det resulterede i 3,5 mio. kr. mere på bundlinjen.

Nøgletal for Adapt A/S 2017 (2016)
Bruttoavance: 36,104 mio. kr. (29,705)
Driftsresultat: 6,805 mio. kr. (2,177)
Årets resultat: 4,965 mio. kr. (1,401)
Antal medarbejdere i gnmsn.: 51 (48)