Fireball på jagt efter erstatning for kreativ direktør

Peter Engholm
25@mail.dk

For et halvt år siden udvidede Fireball med en kreativ direktør. Nu har han sagt farvel igen, og bureauet kigger efter en erstatning.

En af Danmarks mest prisvindende kreative blev i efteråret hentet til Fireball, som gik fra 1 til 2 kreative direktører. Bureaubiz omtalte, at Jon Goldtsche blev den nye kreative direktør og erstattede således et par års freelanceri med en fastansættelse.

Men den faste plads blev også lidt sat, og Jon Goldtsche er nu en fri fugl igen.

”Jeg siger farvel, fordi jeg savnede freelance-tilværelsen. Jeg var glad for samarbejdet med Tom (Lundquist, kreativ dir. – red.), og vi skilles som gode venner. Det er posten som kreativ direktør, jeg siger farvel til – ikke bureauet, for hvis de har opgaver til mig, så løser jeg dem gerne,” siger Jon Goldtsche.

Han nåede at bestride posten som kreativ direktør et halvt år – ikke nødvendigvis i lang tid, men længe nok til at Fireball har fået smag for opsætningen.

”Det er ærgerligt, at Jon siger farvel – personligt, professionelt og organisatorisk. Han er en god fyr, rigtig dygtigt og udfyldte sin rolle fantastisk. To kreative direktører gav os mulighed for at fordele rollerne: Jeg havde fokus på kunderne, få opgaver ind og sat dem i søen, mens Jon har været drivkraften på eksekveringen,” siger Tom Lundquist, partner og kreativ direktør i Fireball.

Tom Lundquist har ikke nogen konkret afløser på hånden – men det er snarere et spørgsmål om, hvem der skal være den anden kreative direktør på Fireball, end om, bureauet i det hele taget skal have flere af slagsen.

”Jeg kan godt lide tanken om, at vi er to, der deler rollen imellem os. Jeg er ked af, at Jon Goldtsche siger farvel, men ikke ked af, at vi har haft to kreative direktører. Det er tanken, at det skal vi have igen,” siger Tom Lundquist.