Den danske malervare-virksomhed, Flügger, gør klar til en offensiv på sit brand. Men i Flüggers verden indebærer det nogle initiativer, der bryder med egen hidtidig praksis og med tendenser, man ellers ser mange andre steder.
Selskabet har nemlig besluttet at outsource den del af marketingafdelingen, der har stået for reklameproduktionen og i stedet knytte sig stærkere til et bureau.
På den måde går man op mod en tendens til, at annoncørerne vil og kan mere selv, hvorfor samarbejdet med bureauerne er blevet mere og mere projekt-orienteret.
Flügger har da i mange år heller ikke selv haft for vane at bruge bureauer ud over til produktion af enkelte reklamefilm. Her har man bl.a. samarbejdet med Wibroe, Duckert & Partners og Propaganda. Men man har også haft egne kreative ansat.
Opbruddet i tilgangen til bureauer begyndte dog for fire år siden, da man begyndte at samarbejde med AdPeople omkring at få produceret i bureauets afdeling i Bangladesh.
Det samarbejde bliver nu udvidet. Flügger nedlægger sit inhouse bureau, og AdPeople overtager ganske enkelt Flüggers reklameproduktion,. Man indgår, hvad der kaldes for en strategisk alliance med globalt perspektiv.
Flügger vokser nemlig markant uden for Norden – omsætningsvæksten på markederne uden for Norden udgjorde i seneste forretningsår 44 % af den samlede vækst – og derfor retter alliancen sig mod håndtering af markedsføringen på både det hjemlige marked samt de centraleuropæiske og asiatiske markeder.
“Vi er på vej til at blive globale for alvor, så nu gennemtænker vi vores brand på en ny måde med en solid ekstern sparringspartner. AdPeople kommer til at fungere som sparring til vores marketingorganisation og hjælpe os med det rette strategiske fokus i vores kommunikation.” siger direktør for forretningsudvikling, Kasper Søvsø.
Der er stor forskel på markederne og derfor spiller kundekendskab en afgørende rolle for Flügger.
“Vores nye set-up skal give meget mere fokus på marketing som disciplin i vores organisation og dermed mere fokus på vores kunder. Vi skal kort sagt lære vores kunder bedre at kende og de forskelle der er i forbrugeradfærd fra land til land,” siger Kasper Søvsø og fortsætter:
“I Kina fortæller vi historien om Eco-Label, som betyder enormt meget for forbrugerne derude. Herhjemme betyder det knap så meget, fordi alle konkurrenterne har miljømærket maling. Her er det vores kvalitet og holdbarhed kombineret med mulighederne for online inspiration via web-kanaler og mobilapplikationer, som gør os til noget særligt.”
Ud over at outsource reklameproduktionen har Flügger lagt marketing og e-commerce sammen.
Mens nogle kæder oplever kannibalisering af de fysiske forretninger, har Flügger oplevet et mersalg (især af tapet) og en øget kendskabsgrad i Norge og Sverige. Ved at lægge e-commerce og marketing i samme organisation under fælles ledelse satser man på at opnå endnu bedre koordinering af budskaberne og endnu større synergi.
Kasper Søvsø får ansvaret for den sammenlagte organisation. Han havde før ansvar for e-commerce, og har altså nu fået marketing under sig også.
Marketingafdelingen består i den nye organisation af fem personer med marketingchef Merete Skov Kristensen i spidsen.
En enkelt grafiker har fået arbejde hos AdPeople, mens resten i inhouse bureauet fratræder deres stillinger. Flügger ønsker ikke at oplyse antallet – men man vil fremover have mere end 10 personer knyttet til sig via AdPeople i København og Bangladesh.