For en lille måned siden huggede Danske Spil Klasselotteriets pay-off “Spillet med den største millionchance”, da man lancerede det helt nye spil Millionlotteriet.
Om Danske Spil nu også er i gang med at hugge Klasselotteriets mediebureau må tiden vise. Men efter gårsdagens offentliggørelse af, at Aegis vandt konkurrencen om Danske Spils mediebudget, ligger det fast, at de to firmaer nu ligger hos det samme bureau.
Danske Lotterispil er den del af Danske Spil, der håndterer både Lotto og Millionlotteriet, og disse budgetter bliver placeret hos Carat – der i forvejen har Klasselotteriet. Budgettet blev vundet i slutningen af 2009.
Marketingdirektør Kirsten Østergaard, Klasselotteriet, understreger, at der ingen “bad feelings” er.
“Jeg kan godt se, at Danske Spil er et væsentligt større budget end vores, og Carat har orienteret mig både mundtligt og skriftligt som de skal, så det er håndteret ordentligt og professionelt,” siger Kirsten Østergaard og fortsætter:
“Jeg har ikke haft planer om at skifte mediebureau, men selvfølgelig skal vi gøre os nogen overvejelser. Lige nu er det dog så nyt, at jeg ikke kan sige andet end, at jeg er i tænkeboks.”
Som offentlig virksomhed kan hun dog ikke bare skifte. Der skal et udbud til, og det er ressourcekrævende.
Med de relativt få mediabureauer, der er i Danmark, kan det desuden være svært at fastholde en rigid holdning til, om bureauet må have konkurrerende virksomhed, og det er da heller ikke en holdning, man har hos Danske Spil.
“Det eneste, vi har betinget os, er, at vores mediebureau ikke har spiludbydere på kundelisten, der bryder loven,” siger Jens Aaløse, der er direktør for Danske Licensspil (bl.a. Oddset).
Om Aegis har nogen af dem på kundelisten står ikke klart, men uanset Danske Spils holdning vil det selvfølgelig også være et spørgsmål, hvordan konkurrenterne ser på det.
Ser man bort fra om bureauet evner at holde kunderne adskilt, så er Klasselotteriets dilemma, at Danske Spil her efter sommerferien har lanceret et nyt spil, der går direkte op mod Klasselotteriet.
Jens Aaløse understreger, at der mere er tale om et tilvalg af Aegis end et fravalg af OMD.
“Vi skulle i udbud senest til næste år, men der er så mange nye ting i gang, at vi valgte at gøre det nu. Vi har haft et virkelig godt samarbejde med OMD, men i konkurrencen kom Aegis med det bedste bud baseret på kvalitet, pris og organisation,”, siger Jens Aaløse og afviser forlydender om, at der er indført nye principper for afregningen af mediebureauet.
“Vi søger at holde tingene adskilt. Vi betaler bureauet for deres arbejde, men til gengæld afregnes al medieindkøb til nettoprisen. Det betyder, at alle rabatter fra medierne skal tilfalde os. Om det så er den ene eller anden type rabat – eller om der dukker nye typer op – det interesserer os ikke. Bare de bliver trukket fra i prisen.”