Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Også Mindshare og Mediabroker kunne notere fremgang – ikke mindst på bundlinjen.

Det kan godt være, at krisen viste sig markant på mediemarkedet i sidste halvdel af 2008. Og man kan da også se det i flere tilfælde på mediabureauernes mediaomsætning.

Men man har indtil nu ikke kunnet se det på bruttoavancen i de regnskaber, der er aflagt.

Seneste på listen er Mindshare og Mediabroker, der begge indgår i WPP.

Mindshare måtte notere et lille fald i medieomsætningen, men kan til gengæld prale af en flot fremgang i bruttoavance. Endnu bedre gik det på bundlinjen, hvor fremgangen var markant.

“Det bliver mere og mere uinterssant at bruge mediaomsætningen til at vurdere mediabureauer. Vi er konsulentvirksomheder, og derfor er det bruttoavancen, der er vores omsætning. Selv har vi arbejdet målrettet på det og haft et mål om, at i 2010 skal halvdelen af vores omsætning være uden relation til mediaomsætning, og det mål når vi faktisk allerede i år”, siger adm. dir. Martin O. Rasmussen.

Mediabroker er et af de små bureauer, og har specialiseret sig i respons og direct marketing. Det har tilsyneladende været en god ide, for der var fremgang både på bruttoavance og bundlinje. I særdeleshed på sidstnævnte, der blev næsten fordoblet. Bureauet opgiver ikke mediaomsætning i regnskabet.

“Resultat er meget tilfredsstillende. Faktisk vores bedste år finansielt siden starten for 8 år siden. Vi nåede ikke at blive ramt af afmatning i 2008, men har dog mere moderate forventninger til 2009”, siger adm. dir. Peter Ottesen.

Nøgletal for Mindshare

  • Omsætning 364,199 mio. kr. -1,3 pct.
  • Bruttoavance 36,481 mio. kr. +16,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 960.026 kr. +4 pct.
  • Lønandel 55 (54)
  • Resultat af primær drift 6,31 mio. kr. +42 pct.
  • Resultat før skat 8,41 mio. kr. +34 pct.

Nøgletal for Mediabroker

  • Bruttoavance 10,577 mio. kr. +28 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 961.545 kr. -7 pct.
  • Lønandel 54 (62)
  • Resultat før skat 3,464 mio. kr. +77,8 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club