Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bruttoavancen steg 12 pct., den primære drift gav over 12 mio. kr. Det går godt i Envision, men adm. direktør Mona Juul udviser ”klassisk ansvarlighed”

To års ombygning er forbi, man kan holde møder uden at sidde i byggestøv, og seneste regnskabår – der sluttede 30/9 – er præget af tal, der ser yderst fornuftige ud. Envison, der er Danmarks 4. største reklamebureau målt på bruttovance, kunne smile bredt … hvis ikke lige man stod foran et 2009, der emmer af krise.

“Vi har ikke nogen kunder, der ikke piver. Men vi er topheldige, fordi vores kunder ikke er internationale, men lokale. Vi har primært oplevet den danske tilgang til krisen – at udskyde og afvente – snarere end den internationale, hvor man aflyser alt i eksempelvis to kvartaler”, siger Mona Juul, adm. direktør i Envision.

Lige nu og her er der ingen nedgang på bureauet, men forventningen er, at den kommer – og at det nuværende regnskabsår bliver hårdt. Uden at bureauet som sådan bør komme i krise.

“Det afgørende er ikke, om vi tjener fem millioner eller mere, men om vi investerer de rigtige steder. Vi skal tjene penge for at gøre det sjovere at være her. Samtidig er det også et spørgsmål om klassisk ansvarlighed. Vi har f.eks. en årlig firmatur til en million, og der har vi så valgt at sige ‘okay, så afventer vi lige'”, siger Mona Juul.

Envision øgede i seneste regnskabsår medarbejderstaben fra 106 til 118. Selv om regnskabet fortæller om en flot fremgang, så er det langt fra sikkert, at bureauet fortsætter med at øge antallet af medarbejdere – men at man er agtpågivende, og måske ikke engang kan nøjes med dét.

Men én ting er ansvarlighed, noget andet er sortsyn. Og Mona Juul har tilsyneladende svært ved helt at overgive sig til pessimismen:

“Vi føler os egentlig godt forberedt. Og hvis man er nogenlunde frisk i filten, så er det netop også nu, at man skal investere og eventuelt kapre medarbejdere,” siger Mona Juul.

Selv om firmaturen er sat på stand-by, så afholder det ikke bureauet fra at være udadvendt – den 27. februar afholdes en 12 timers åbent-hus fest.

Nøgletal for Envision

  • Bruttoavance 87,512 mio. kr. +12 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 741.627 kr. +1 pct.
  • Lønandel 68 (66)
  • Resultat af primær drift 12,253 mio. kr. -3 pct.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club