Af Finn Graversen, journalist

Spring Family lagde 8 mio. kr. på toplinjen i et år, der ellers var præget af corona. Men heller ikke i indeværende år ser corona ud til at bremse bureauet.

Skal man billedgøre det, så bor Spring Family, der er et af Danmarks største reklamebureauer, i et hus med 3 hoveddøre. På den ene står der Ekspertise (Zupa Aarhus og Zupa København), på den anden Erfaring (Zupa Zite) og på den tredje Effektivitet (Spring Production).

“Vi ser os grundlæggende som én stor familie, men kunderne kommer til os med forskellige forventninger, og det har vi forsøgt at tilpasse os med en struktur, hvor de kan vælge den dør, der passer bedst til deres forventninger,” siger Albert Funder, der er bestyrelsesformand for Spring Family.

Og kigger man på tallene i det regnskab, der netop er afleveret for året frem til 30. juni, så ser det ud til at være en ganske god løsning. I hvert fald på toplinjen, hvor man har opnået en vækst i bruttoavancen på 7,1 pct. til ca. 125 mio. kr., hvilket i kroner svarer til, at man har lagt ca. 8 mio. kr. til bruttoavancen.

Det er endda sket i et regnskabsår, hvor den sidste halvdel har rummet nedlukningen af det danske samfund som følge af corona.

“Vi har nogle kunder, der har holdt lidt igen, men mange andre – som f.eks. retail-kunder – der er gået den modsatte vej. Så vores kundesammensætning har betydet, at vi har været relativt upåvirkede af corona,” siger Albert Funder og tilføjer, at det fortsat er situationen.

“Som det ser ud nu, tror vi på en vækst på 20-25 pct. i indeværende regnskabsår,” siger Albert Funder.

En af forklaringerne ligger i, at bureauet har brugt det seneste regnskabsår på en række investeringer og omstruktureringer, der nu ser ud til at virke. Disse investeringer er desuden årsagen til, at bundlinjen er gået den modsatte vej af toplinjen – nemlig fra et plus til et minus.

Først og fremmest har det kostet at købe bureauets engelske partner ud og omstille det engelske bureau i Manchester til at være fokuseret på marketing-implementering under Spring Production. Men den nye feriepengelov har også kostet på bundlinjen.

Hertil kommer investeringer i den tredje dør, der handler om erfaring. Det er et forretningsben, hvor Spring Family stiller sin erfaring til rådighed for opbygning og drift af inhouse marketingfunktioner.

Spring Production udgør den største del af familien med ca. 2/3 af de ca. 300 ansatte. Kigger man på de enkelte regnskaber, så er det også her, pengene tjenes.

“Selvfølgelig arbejder vi på at styrke økonomien i den del af gruppen, der sælger ekspertise, og det kommer også til at ske i de kommende år. Men vi skal ikke vurderes som enkelt-selskaber – vi er en familie, hvor alle har gavn af hinanden,” siger Albert Funder.

Kigger man på nøgletallene for Spring Family, så er der specielt et, der skiller sig markant ud i forhold til branche-normen: Bruttoavancen pr. medarbejder. I den sidste BureauTrends rapport havde reklamebureauerne en bruttoavance pr. medarbejder på lidt over 800.000 kr. – eller ca. det dobbelte af Spring Familys.

Gruppens lave nøgletal på dette punkt skyldes først og fremmest, at det rummer en række ansatte i Vietnam.

“Vi erkendte på et tidspunkt, at der er et stort marked for marketing-implementering, og vi har placeret os stærkt på dette marked, fordi vi har gjort os meget konkurrencedygtige. Det er et meget prisfølsomt marked, og derfor vil vores nøgletal som samlet bureau aldrig komme op på samme niveau som branchen i øvrigt,” siger Albert Funder.

Nøgletal for Spring Family

  • Bruttoavance 125,34 mio. kr., +7,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 413.663 kr. -2,8 pct.
  • Lønandel 75,9 (76,5)

Resultat før skat -1,533 mio. kr. (+4,214 mio. kr)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club