Flügger satser aggressivt på kundeklub

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kundeklubben bliver omdrejningspunktet i firmaets markedsføring. Ny kampagne skabt af AdPeople. Se den nye film her.

Kundeklubber trækker stadigt større interesse som et væsentlig element i markedsføringen, og nu træder også Flügger ind på det spor.

Sammen med AdPeople har man udviklet strategien, og på mandag går man så i luften med en større kampagne, der skal hverve medlemmer.

Budskabet er aggressivt. Alle medlemmer af kundeklubben får 15 pct. rabat, og det budskab er omdrejningspunktet i kampagnen.

“At lægge en rabat på 15 pct. ind i en kundeklub tror jeg er noget af det mest aggressive man kan opleve hos kundeklubber,” siger Kasper Søvsø, der er chef for Brand Communication samt CRM og e-commerce.

Han karakteriserer det som en meget betydelig satsning – dels i forhold til de ressourcer, der lægges bag og dels i forhold til, at det er en helt ny måde for Flügger at gå til markedet.

Perspektivet er da også langt bredere end blot et aggressivt tilbud. Kampagnen er det første led i en langsigtet markedsføringsstrategi, som skal samle kommunikationen under én slagkraftig paraply og differentiere Flügger fra konkurrenterne, og samtidig vil firmaet gøre sig til bannerfører for kvalitet.

Planen er desuden at udvikle en række indholdsprodukter til kundeklubben.

“I første omgang skal vi have budskabet ud og hvervet medlemmer. Men efterhånden vil vi bygge et større arsenal af online-ydelser – som f.eks. rådgivning – op omkring kundeklubben,” siger Kasper Søvsø og understreger, at kundeklubben skal ses i nær sammenhæng med butikkerne.

Han fremhæver desuden data som et meget interessant perspektiv i kundeklubben.

“I takt med at vi får medlemmer får vi adgang til en lang række data, som det bliver spændende at arbejde med. De data kan også gøre os interessante som samarbejdspartnere for andre, når klubben er blevet stor nok,” siger Kasper Søvsø.

Flügger har 200 butikker i Danmark og ambitionen er ret hurtigt at få 1000-2000 medlemmer pr. butik. Siden skal klubben også sprede sig til de andre lande, Flügger er aktiv i. I alt har man 600 forretninger i Skandinavien.

Det er som nævnt AdPeople, der har været kreatørerne af den nye brandplatform og dermed vejen til et nyt kampagneudtryk til Flügger – et udtryk som kan fungere på tværs af offline og digitale kanaler.

Der er tale om et ganske tæt samarbejde mellem AdPeople og Flügger, idet firmaet i slutningen af 2011 outsourcede end del af sin reklameafdeling til AdPeople.