Fly- og teleselskaber hitter på de digitale medier

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Se listen over de brancher, der er bedst – og dårligst – til at udnytte de digitale medier.

TDC er bedst og Nordea kommer ind som nummer to, når det gælder virksomheders tilstedeværelse på digitale medier.

Men der er stor forskel på hvordan forskellige brancher er tilstede på de sociale medier og nogle brancher er stort set slet ikke tilstede.

Det viser ‘Det Digitale Sundhedstjek’ fra analysevirksomheden Myresearch og her er adm.dir. Mogens Østergaard  overrasket over, at det kun er fly-, rejse- og teleselskaber, der er langt fremme, hvad angår anvendelsen af de digitale værktøjer.

”Jeg synes, det er overraskende at se, hvor stor en del af både brancherne og virksomhederne, der ligger med en ret lav anvendelse af de digitale muligheder, som findes. Det er faktisk kun fly-, rejse- og teleselskaber, der – vægtet – anvender flere end 50% af mulighederne”.

I nogle brancher er der en nogenlunde ligelig brug af de digitale værktøjer, mens der i andre – f.eks.  banker, supermarkeder og ejendomsmæglere – er stor forskel på virksomhedernes aktivitet på de digitale medier.

Virksomhedernes brug af Facebook er i øvrigt siden sidste år vokset mere end brugen af noget andet digital værktøj. I dag er der 17 procentpoint flere virksomheder, der har en Facebook-side.

Her er listen over de mest digitale virksomheder (score pr. branche)

  • Flyselskaber 53,1
  • Teleselskaber 51,9
  • Rejseselskaber 49,8
  • Biler 48,0
  • Mobilproducenter 47,8
  • Boghandlere 46,5
  • Hjælpeorganisationer 44,8
  • Autohjælp 43,7
  • Banker 43,4
  • Forsikring 43,0
  • Fitness 42,0
  • Forbrugerelektronik 42,0
  • Tøjbutikker 41,4
  • Transport (tog & færge) 40,8
  • Boligudstyr 40,6
  • Isenkræmmere 40,0
  • Forlystelsesparker 40,0
  • Spiludbydere 39,2
  • Kultur 36,9
  • A-kasser 35,9
  • Tøjmærker 35,6
  • Supermarkeder 35,3
  • Sportskæder 34,6
  • Benzinselskaber 34,4
  • Byggemarkeder 33,7
  • Revisorer 33,5
  • Lingeri 33,0
  • Babytøj- og udstyr 30,8
  • Idrætsforbund 30,5
  • Optikere 39,7
  • Ejendomsmægere 28,5
  • Slankostprodukter 27,7
  • Energiselskaber 27,2
  • Restauranter 26,8
  • Maling 25,6
  • Hvidevarer 24,6
  • Skobutikker 24,3
  • Køkkenselskaber 24,2
  • Forbrugslån 22,2
  • Slik 22,2
  • Rygeafvænning 13,0
  • Kosttilskud 9,5
  • Håndkøbsmedicin 8,9

Og her er udviklingen (i procent) i andel af virksomheder der anvender følgende digitale værktøjer

  • Facebook side 17,5
  • iPhone App 15,6
  • Android App 14,7
  • iPad App 10,0
  • LinkedIn profil 8,5
  • SEM (brand) 6,6
  • Søgeoptimering 5,6
  • Mobilsite 5,2
  • Share this (e-mail) 4,7
  • Twitter 4,3
  • Share this (sociale netværk) 3,8
  • Dialogforum 2,8
  • Chat function 1,9
  • Link til sociale netværk 1,4
  • Blog 1,4

(Børsen Digital, p. 8-9)