Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

De Forenede Nationer tager utraditionelle midler i brug for at få kommunikation om Corona-virussen ud til alle i hele verden. Nemlig en åben global brief til især kreative. Det er dog ikke første gang, FN har bedt den kreative branche om hjælp.

Coronavirussen har vendt op og ned på hele verden. Det har fået De Forenede Nationer til at gå utraditionelle veje og lave en åben brief til alle kreative i hele verden.

Det skriver flere medier, bl.a. engelske The Drum og Campaign.

”Vi lever i en uforudsigelig tid”. Sådan starter FN sit utraditionelle opråb. Fortsættelsen lyder:

”I kan ændre verden, så hjælp os med at nå ud til alle i hele verden. Vi har brug for folk, der kan komme med en strøm af frisk, innovativt indhold, der kan ændre folks adfærd.”

FN ønsker hjælp til at sprede sundhedsbudskaber, som kan være med til at flade Corona-kurven ud. Og verdensorganisationen har identificeret seks nøgleområder:

  1. personal hygiene
  2. social distancing
  3. know the symptoms
  4. kindness contagion
  5. myth busting
  6. do more, donate

For hver af de seks nøgleområder er der en minibrief omkring det indhold, der ønskes kommunikeret.

FN tilbyder selv at lægge nogle af de kreative forslag op på forskellige platforme, bl.a. radio og fjernsyn, som man har indgået samarbejder med.

Briefen henvender sig både til kreative, influencers, medier, brands, communities og helt almindelige mennesker, som de opfordrer til at være ambassadører.

Se den brief, der cirkulerer, her

Det er ikke første gang, at FN har bedt kreative om hjælp.

I 2016 gik daværende generalsekretær Ban Ki-moon på scenen under Cannes Lions og opfordrede de kreative – master storytellers –  om hjælp til at skabe den største kampagne nogensinde for menneskeheden. Nærmere bestemt med afsæt i FN’s verdensmål. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club