I nogle år har Aegis Media været de hurtigste blandt mediabureauer til at offentliggøre regnskab. Sådan blev det ikke i år. Til gengæld er IUM nu som det første af de store bureauer klar til at fortælle om året der gik i 2013.
Og det blev fornuftigt – dog med tal der går både den ene og anden vej.
“Det er en klassisk forklaring på et fald på bundlinjen – men det er rent faktisk tilfældet. Vi har investeret i kompetencer – som f.eks. inden for e-commerce, email håndtering, RTB og PR, fordi vores moderselskab har ønsket, at vi skulle slå ind på en vækststrategi,” siger Michael Thim og fortsætter:
“Herudover har vi spillet en større rolle på globalt niveau i takt med, at vi i gruppen tænker mere og mere globalt. Det gælder dels udrulningen af Mediaprint og Marvelous i andre lande. Sidstnævnte er nu i 15 lande, og vi har en finger med i spillet hver gang. Desuden agerer vi mentor over for en række lande, fordi vi er længere fremme med forretningsmodellen. Ingen af opgaverne giver en tilsvarende betaling og derfor koster det på bundlinjen.”
Michael Thim konstaterer, at det selvfølgelig er ambitionen at løfte bundlinjen – men årets niveau lever op til budgettet.
Også de finansielle poster har udviklet sig skævt, således at resultatet før skat er faldet mere end den primære drift. Det hænger sammen med at finanshåndteringen er flyttet ud af landet og i den proces har det ikke fungeret optimalt alt sammen.
Nøgletal for IUM
- Omsætning 676,357 mio. kr. +11,4 pct.
- Bruttoavance 84,737 mio. kr. +9,9 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 891.968 kr. -0,5 pct.
- Lønandel 61,1 (62)
- Resultat af primær drift +7,834 mio. kr. -13,9 pct.
- Resultat før skat +6,658 mio. kr. -32,2 pct.