Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Føtex nye kædedirektør kommer fra et job som marketingdirektør. Hun er klar med plan om at vinde kunderne tilbage.

Føtex’ nye kædedirektør, Mette Maix, der blev ansat i september, er nu klar med en plan om, hvordan man vinder kunderne tilbage fra discountkæderne.

Planen er at indføre flere fødevarer og skære ned på antallet af nonfoodvarer. Samtidig skal man have flere tilbud á la prismatch, som Mette Maix har indført, og som matcher discountkædernes priser på udvalgte mærkevarer.

”Jeg skal genskabe tilliden til vores priser. Der kommer kampagnetiltag og andre nye tiltag. Det skal alt sammen sørge for, at vi bedre kan konkurrere med discountbutikkerne,” sagde kædedirektøren i går i Jyllands-Posten.

Samtidig vil hun sørge for at der kommer et større udbud af fødevarer, så kunderne kan få fat i de specialiteter, de går og leder efter.

Mette Maix blev hentet til jobbet  i Føtex af adm.dir. for Dansk Supermarked, Per Bank, som arbejdede sammen med hende i Coop, derefter tog hende med til Tesco – i et job som marketingdirektør for Tesco i Slovakiet – og nu altså har fået overtalt Mette Maix til at følge med sig til Dansk Supermarked.

I Tesco er man ifølge Mette Maix bedre til at inddrage marketing og praktik inden man beslutter noget og de arbejdsprocesser vil ifølge kædedirektøren tages med til Føtex og  betyde, ’et helt kulturskift’.

Udover at være presset af discountbutikkerne på fødevareområdet, er Føtex presset på non-food af internethandel.  Derfor vil Føtex sælge non-food på nettet fra næste år. Det fortæller direktør for e-handel i Dansk Supermarked,  Jørgen Klüwer til Jyllands-Posten (Jyllands-Posten, Erhverv&Økonomi, p. 5 i går og p. 10 i dag).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club