Folkene bag Scanad overvejer comeback

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det er i hvert fald, hvad flere af bureauets kunder forventer. I stedet for at være på jagt efter nye bureauer i kølvandet på konkursen forholder de sig afventende.

En del tyder på, at der kommer en eller anden form for comeback til folkene bag Scanad, som i går meddelte, at man indgiver konkursbegæring.

Begæringen kommer efter, at man i ca. 10 dage har været under rekonstruktion under ledelse af Skifteretten – men det stod åbenbart hurtigt klart, at en rekonstruktion var udsigtsløs.

Det har dog ikke sat Scanads kunder i fuld gang med at finde nye bureauer. Bureaubiz har været i kontakt med en række, og adskillige af dem siger, at de afventer situationen.

Mest tydelig er Skoringens adm. dir. Claus Thrane:

“Vi er løbende blevet orienteret – både under rekonstruktionen og nu. Vi har sørget for ikke at have penge i klemme, og hvad angår fremtiden, så arbejdes der på forskellige alternativer, som vil give os mulighed for at fortsætte med vores team. Vi er inde i en god proces, og derfor forholder vi os afventende. Vi vil gerne have en option på at fortsætte samarbejdet.”

Profil Optik har Mantra som content-bureau, mens Scanad hjælper med bl.a. lokale aktiviteter og magasinet View.

“Vi har tillid til, at Robert Rasmussen og hans folk fortsat kan løse opgaverne, og at vi ikke bliver svigtet,” siger marketingchef Hanne Søgård fra Profil Optik.

Også Daloon forholder sig afventende.

“Vi har haft et langvarigt samarbejde med Scanad, og ikke mindst Scanads medarbejdere. Vi afventer derfor en nærmere afklaring af fremtiden for medarbejderne, inden vi tager stilling til vores fremtidige bureauvalg. Hvis der går for lang tid, inden en afklaring er på plads, må vi selvfølgelig aktivt forholde os hertil,” skriver kommerciel direktør, Bjarne Dahl fra Daloon.

PointS er en af Scanads nye kunder. Her har man umiddelbart været mindre tålmodig.

“Vi reagerede straks, da der opstod usikkerhed, og har lavet en aftale til anden side,” siger Paul Bjerring, der er formand for PointS.

Han har på nuværende tidspunkt ikke lyst til at fortælle, hvem det nye bureau er – men umiddelbart har man travlt. På Scanads hjemmeside er han d. 8. april citeret for følgende:

“Samarbejdet med Scanad er fokuseret på udvikling af central markedsføring, lokal forankring og koncepter, der skaber kendskab og salg. Vi skal være i top 3, når folk vælger værksted og tænker i udskiftning af dæk. Point S skal kort sagt udvikle sig til et stærkt brand. Og det mål er jeg sikker på, at vi når sammen med team’et hos Scanad.”

Forventningen var at være klar til at lancere en ny målrettet strategi og kampagne for Point S inden sommeren.

Hos Akzo Nobel ser man rimeligt roligt på situationen.

Scanad har historisk arbejdet på Pinotex og Sadolin.

“I perioden 2010-2011 har de dog kun været et mindre supporterende bureau for os. I de sidste uger har vi fået det meste materiale overført, og bureauet har nu kun meget gamle og mindre aktuelle ting liggende,” siger nordisk kommerciel direktør, Martin Andersen.

Om en eller anden form for comeback involverer Par No. 1, der ejer 51 pct. af Scanad, vides ikke. Og hverken Par No. 1’s adm. dir., Jørgen Hansen eller Scanads adm. dir. Robert Rasmussen har reageret på Bureaubiz’ henvendelse.