Af Peter Engholm 25@mail.dk

Tuborg gør noget ved musikken - og som noget nyt: sammen med Coca-Cola. Til en butikskampagne har parterne fået Sys Bjerre og Thomas Troelsen til at skabe et nummer – til fri download.

Tuborg og Coca-Cola, hhv. Danmarks største ølmærke og største sodavandsmærke, finder sammen med Sys Bjerre og Thomas Troelsen, Danmarks p.t. største kvindelige kunstner og største producer – eller dét, der ligner.

“Udgangspunktet var, at Tuborg og Coca-Cola skulle gå fælles ud for at skabe en synergi-effekt i butikkerne. Det var ikke låst fast i briefen, at det skulle være disse kunstnere – men at vi skulle finde nye kanaler. Det er en tradekampagne, hvor omdrejningspunktet er musik – vi ville skabe unikt og relevant indhold for vores kunder” siger produktchef for Grøn Tuborg, Lars Müller.

Thinkhouse er bureauet, der har fungeret som mellemmand – ikke blot produkterne imellem, men også over pladeselskabet. Kreativ direktør, Anders Larsen, siger:

“Sagt lidt firkantet bruger Coca-Cola de ulige år til primært at give musikken opmærksomheden, mens man i de lige år især aktivere sine sportsponsorater – fodbold-slutrunder og OL. Sidste år gik Carlsberg og Coke sammen i forbindelse med EM i fodbold, mens det er første gang, at Tuborg og Coca-Cola går sammen. Vi ville et lag dybere end blot at sponsere musik, og gik til det største pladeselskab herhjemme, Universal – og sammen fandt vi Sys Bjerre og Thomas Troelsen, der sagde ja til at skrive, indspille og producere et nummer, som vi kan bruge eksklusivt.”

Kampagnen kører i butikkerne fra i dag og ca. seks uger frem – båret frem uden brug af above the line-elementer. Det er Point Of Sale, inkl. etikkerne på Grøn Tuborg, samt de to mærkers hjemmeside. Derudover promoverer Universal nummeret, der har titlen “Ta’ dig sammen”, over for radiostationerne – som et af selskabets bud på et sommerhit.

“Det har hit-potentiale, det kan downloades via sms og online, og dét giver – sammen med muligheden for at blive spillet i radioen – nye muligheder i vores markedsføring,” siger Lars Müller.

Parterne havde ikke låst sig på kunsterne, da man gik til Universal – men nogle kunsterne var udelukket på forhånd:

“Man skal være 18 år for at gå ind på tuborg.dk, og derfor måtte vi sige nej til kunstnere med en profil, der var lidt for ungdommelig,” siger Lars Müller.

Her kan du finde “Ta’ dig sammen” – der i øvrigt har UFO på gæstevokal:

http://tuborg.dk/

http://coke.dk/#/sommerhit_frontpage/

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club