Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Lars Bastholm er blevet udpeget som juryformand i Cyber Lions konkurrencen. Desuden er der udpeget en formand for Design-juryen.

Reklamefestivalen i Cannes er verdens mest prestigegivende reklamepris, og det er normalt forbundet med hæder blot at blive medlem af en jury. At blive juryformand er nærmest et adelsmærke, for det er kun den globale branches ypperste hoveder, der kan komme i betragtning.

Det sker nu for danske Lars Bastholm, der er kreativ chef på web-bureauet AKQA i New York. Han er udpeget som juryformand for Cyber Lions, og ifølge den danske Cannes-veteran, kreativ direktør, Ib Borup, Bates Y&R, er det første gang nogen sinde, man ser en dansker på en så fremtrædende post.

Det er dog ikke nogen overraskelse, for han har allerede gjort sig stærkt bemærket ved festivalen.

Første og fremmest ved at vinde Grand Prix i Cyber-konkurrencen hele tre gange for arbejde for Nike. Dengang arbejdede han for Framfab, og det var de præstationer der førte til et jobtilbud fra AKQA.

I de sidste par år har han så stået bag en sidste dags seance, hvor han har søgt at identificere nogle af morgendagens løvevindere.

“En juryformand spiller en betydelig rolle for konkurrencen. Dels i udvælgelsen af jury-medlemmer, dels gennem briefingen i forhold til bedømmelseskriterierne og dels ved at styre slagets gang i forhold til selve jury-arbejdet, pressen og festival-arrangørerne. Han sætter kort sagt dagsordenen. Man har oplevet både svagere og stærkere juryformænd, men det kræver under alle omstændigheder en person med betydelig pondus at varetage posten”, siger Ib Borup og tilføjer:

“Selvfølgelig repræsenterer Lars Bastholm ikke Danmark, og jeg tror ikke, man skal vente, at mange vil tænke over hans nationalitet. Men vi kan da glæde os over den flotte karriere, Lars har opnået og over, at han lagde grundlaget for den herhjemme”.

Lars Bastholm siger i en pressemeddelelse: “Cyber Lions har aldrig været mere spændende. Kategorien er under konstant udvikling, og jeg er sikker på, at vi vil komme til at se bidrag, der både rammer alle de digitale vinduer lige fra sociale medier til mobile medier, og mon ikke vi også kommer til at opleve bidrag, der opfinder nye vinduer”.

Ud over Lars Bastholm har arrangørerne fundet formanden for Design-juryen. Her er valget faldet på Sylvia Vitale Rotta, der er kreativ chef i det franske design-firma Team Creatif.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club