For første gang i 4 år blev bureauerne bedre til at tjene penge

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

2015 blev et år, hvor mediabureauerne løb fra alle andre, hvad angår vækst. Og et år, hvor branchen som helhed vendte flere års negativ udvikling på bundlinjen.

Bureaubranchens indtjening har i de senere år været presset. Trods stigende bruttoavance, så faldt overskuddet i både 2012, 2013 og 2014, men i 2015 lykkedes det at vende udviklingen.

Bruttoavancen for branchen som helhed steg med 3,7 pct. til 5,874 mia. kr. – det er en vækst på niveau med 2014. Men endnu bedre: Resultat af primær drift steg med 14,8 pct.

Den fremgang gav et lille løft i overskudsgraden til 8,2 – hvilket dog fortsat er på et relativt beskedent niveau.

Det fremgår af den årlige Bureauanalyse fra Bureaubiz, som rummer nøgletal på mere end 257 bureauer fordelt på seks bureautyper.

Det fremgår dog også af rapporten, at udviklingen er meget forskellig fra bureautype til bureautype.

Mediabureauerne løb fra alle andre

Når det gælder vækst, så blev 2015 et år, hvor mediabureauerne løb fra alle andre, og gruppen nærmer sig nu en samlet bruttoavance på 1 mia. kr. Mediabureauerne er vokset i alle årene siden 2009, men i 2015 blev væksten på hele 14,8 pct., hvilket er det hidtil højeste.

Det er dog en vækst, som har kostet. Gruppens overskud faldt med en tredjedel. Det skyldes først og fremmest, at de to største, GroupM og Dentsu Aegis Network, begge gik markant tilbage på bundlinjen, samt at Blackwood Seven også indgår.

Blackwood Seven er en ganske særlig case. Økonomien minder mere om en tech-virksomhed, hvor der investeres massivt direkte over driften, som finansieres med venture-kapital. Det giver et underskud på over 30 mio. kr., og det belaster selvsagt mediabureau-gruppens samlede økonomi.

Men piller man Blackwood Seven ud, så faldt gruppens indtjening dog fortsat.

Digitale bureauer løftede indtjeningen

Også de digitale bureauer holdt flot fast i vækstsporet – og endnu bedre: de næsten fordoblede deres indtjening. Gruppen har i de sidste par år haft svært ved at omsætte væksten til bundlinjen, men den tendens blev der gjort godt og grundigt op med i 2015.

Den gode historie for reklamebureauerne er, at de også øgede deres overskud flot i 2015. Det skal dog bemærkes, at en god del af forklaringen skal findes i det meget store underskud på 45 mio. kr., som Zupa Recommended leverede i 2014. Bureauet er nu blevet til henholdsvis Zupa og Agency Spring.

Men ellers må reklamebureauerne døje med endnu engang at opleve en faldende bruttoavance. Det har været historien for gruppen af reklamebureauer i de sidste fire år, og de har faktisk tabt markedsandele siden 2009.

Seminar om branchetemperaturen: Bliv klogere på, hvordan annoncørerne disponerer marketingbudgetterne

De tre andre bureautyper, PR, Dialog og Design – havde alle magre år med faldende overskud. Designbureauerne opnåede en bruttoavance på status quo, mens både PR- og Dialog-bureauer måtte notere en faldende bruttoavance.

Det er dog en udvikling, der er præget af enkelte markante bureauer. Inden for Design havde Designit et dårligt år, der gav en meget negativ udvikling på bundlinjen, og blandt dialogbureauerne trak Responsive ned.

Nøgletal for 257 bureauer

  • Bruttoavance 5,9 mia. kr. +3,7 pct.
  • Resultat af primær drift +0,5 mia. kr. +14,8 pct.

118 reklamebureauer

  • Bruttoavance 2,1 mia. kr. -3,0 pct.
  • Resultat af primær drift 0,2 mia. kr. +42,9 pct.

63 digitale bureauer

  • Bruttoavance 1,9 mia. kr. +10,5 pct.
  • Resultat af primær drift 0,2 mia. kr. +81,9 pct.

42 PR-bureauer

  • Bruttoavance 440 mio. kr. -3,0 pct.
  • Resultat af primær drift 45 mio. kr. -6,0 pct.

16 designbureauer

  • Bruttoavance 230 mio. kr. -3,0 pct.
  • Resultat af primær drift 5 mio. kr. -87,6 pct.

11 mediabureauer

  • Bruttoavance 950 mio. kr. +14,1 pct.
  • Resultat af primær drift 50 mio. kr. -34,4 pct.

7 dialogbureauer

  • Bruttoavance 250 mio. kr. -2,5 pct.
  • Resultat af primær drift 35 mio. kr. -23,2 pct.

Den årlige bureauanalyse fra Bureaubiz rummer nøgletal for mere end 257 bureauer fordelt på 6 typer: Reklame, Digital, PR, Media, Design og Dialog.
Nøgletallene omfatter: Bruttoavance, Bruttoavance pr. medarbejder, Lønandel, Resultat af primær drift, Primær drift pr. medarbejder, Overskudsgrad og Gennemsnitsløn.
Rapporten udkommer i trykt form og koster 1995 kr. ex. moms
Den kan bestilles ved at maile Finn Graversen på finn@bureaubiz.dk