Folketinget har en målsætning om at i 2020 skal minimum 25 procent af en ungdomsårgang vælge en erhvervsuddannelse direkte efter folkeskolen.
Hvordan man får dem til det, fik netværksbureauet Tejlmann&Co til opgave af Region Hovedstadens Ungeenhed tidligere på året.
I dag starter så kampagnen: Dit barns fremtid.
https://www.youtube.com/watch?v=-34OuMXCLkA
Det viste sig nemlig, at det ikke er de unge, der fravælger erhvervsuddannelserne, men deres forældre.
Ifølge en undersøgelse gennemført af IPG Mediabrands i august i år, er det kun 11 procent af forældrene, der vil vejlede deres børn til at tage en erhvervsuddannelse, mens 77 procent vil vejlede dem til at tage en gymnasial uddannelse.
“Undersøgelser viser, at forældre i vid udstrækning er gatekeepers og har et ønske om, at deres børn går i gymnasiet. Også selv om de unge selv ønsker noget helt andet. Men forældrenes ønsker bygger ofte på forældet viden og fordomme,” siger Katja Tejlmann, der er eneste ansatte i Tejlmann&CO, men som henter kræfter ind udefra til hver opgave. Den kreative ansvarlig på denne opgave har været Smike Käszner.
Katja Teilmann har fået underbygget kampagnens indsigter med en række dybdeinterview, som PeopleResearch har stået for.
Kampagnen tager fat i spændingsfeltet mellem børnenes drømme kontra forældrenes ambitioner og starter i dag med en film, der er produceret sammen med instruktør Tomas Villum og Bern Film, og som bliver vist i de kommende uger på TV2 regionerne.
“Kampagnen skal ruske op i forældrene og på et kampagnesite kan de få opdateret deres viden og dermed justeret deres holdninger. Her får de også konkrete værktøjer til, hvordan de hjælper deres barn bedst med at vælge den rigtige ungdomsuddannelse,” siger Katja Tejlmann.
Kampagnen bakkes op af alle fem regioner og en række samarbejdspartnere som f.eks. Danske Erhvervsskoler, LO, DA, DI, 3F, , hvis mediekanaler sættes i spil, så de er med til at skabe opmærksomhed om kampagnen.
Kampagnen har et budget på 2,75 mio. kr.