Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Miljøbudskaber skal være veldokumenterede - og virksomheder skal være opmærksomme på, om der er uenighed blandt videnskaben. Statoil retter - foreløbig - ind.

Det er ikke blevet lettere at anvende miljøet i markedsføringen efter, at Forbrugerombudsmanden har taget fat i Statoils Bio 95 kampagne.

Benzinselskabet har tilsat 5 pct. bioethanol og markedsført det bl.a. med reklamefilm, hvor benzin-påfyldning får græs og blomster til at vokse ud af en bil.

Men den kampagne vil indtil videre blive indstillet. Det fortæller Forbrug.dk, at Statoil har meddelt.

Forbrugerombudsmanden mener, at de erhvervsdrivende helt generelt skal være opmærksomme på, at dokumentation for miljøudsagn er tilstrækkelig og ikke modsiges af anden videnskabelig dokumentation.

“Blomster, græs, grønne farver og andre lignende virkemidler vil give forbrugeren opfattelsen af, at der er tale om et produkt, der ikke er skadeligt for miljøet. Derfor må sådanne virkemidler kun anvendes i markedsføringen, såfremt en miljøgevinst kan dokumenteres på et sikkert og korrekt grundlag”, udtaler Henrik Øe.

Kilde: Forbrug.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club