Forbrugerombudsmanden orienterer mediebureauer om forbud mod skjult reklame ved linkbuilding

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Fra en artikel i Politiken sidste år, blev Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at flere virksomheder havde modtaget penge for at linke til andre virksomheder. Virksomhederne – og de mediebureauer, der havde hjulpet dem, har nu fået en orientering om markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

Politiken skrev sidste år en række artikler om, at flere hjemmesider ikke tydeligt havde oplyst, at der var blevet betalt for at få skrevet tekster, der linkede til virksomhedernes hjemmesider.

Derfor har Forbrugerombudsmanden orienteret 19 mediebureauer og virksomheder bag hjemmesiderne om markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at man ikke har taget stilling til, om modtagerne af orienteringsbrevene har brudt loven, men ”henstiller til, at de gennemgår deres hjemmesider og øvrige markedsføringstiltag i henhold til Forbrugerombudsmandens orientering om lovgivningen”.

Desuden vil det være en skærpende omstændighed, hvis Forbrugerombudsmanden på et senere tidspunkt bliver opmærksom på, at mediebureauerne og virksomhederne bag hjemmesiderne overtræder forbuddet mod skjult reklame.

Det er ikke forbudt at linke til en virksomheds hjemmeside, men hvis formålet er kommercielt, skal der stå ’annonce’, ’reklame’ eller anden reklamemarketing, med mindre ”den kommercielle hensigt er tydelig, også uden der står reklame, annonce eller en tilsvarende reklamemarkering”, står der i pressemeddelelsen.

Se hele pressemeddelelsen her